Mantorp Park

HONDAKLUBBEN - 1 maj 2016


Fotograf: Robban

En vecka efter Bedford var det dags att åka till Mantorp med vår nya Honda Civic Type-R för att åka några varv med Hondaklubben. Efter att ha kört mest inne i stan var det nu dags att låta den sträcka ut lite. Jag valde att inte byta till r-däck, dels hann jag inte köpa några, och dels kan det vara vettigt att först lära känna hur bilen uppträder med vanliga däck.

Faktum är att jag dessutom körde första passet med normala inställningar. Bilen har ju en Type-R-knapp som totalt förändrar dess egenskaper. Dämpningen blir betydligt hårdare, gasresponsen blir snabbare, men viktigast är att drivet ut ur kurvorna blir flera dimensioner bättre. Ändå lyckades jag sätta ett varv på 1:35,0. På det sista varvet kopplade jag in R-läget, och jisses vilken skillnad!

Andra passet (och resten av dagen) kördes på R-läge, och nu kändes bilen plötsligt som hemma. Det krängde märkbart mindre, var enklare att balansera pådraget genom kurvorna (speciellt Startkurvan och Pariskurvan), och sedan var det ett rejält drag ut ur alla kurvor.

Fast nu började jag märka att däcken var den svaga punkten, speciellt i inbromsningarna då den slingrar sig en aning och behöver full uppmärksamhet. Och givetvis känns bilen lite för tung. Dels är den ca hundra kilo tyngre än lillbilen och dels körde jag extremt lätta formelbilar förra veckan på Bedford..

Fast jag lyckades krypa ner till en varvtid på 1:32,7 som bäst. Faktum att det var i trafik, dock 'bra' trafik som inte var i vägen så mycket. Men jag tror att det relativt enkelt skall gå att kapa några tiondelar till. Däremot låg jag mer eller mindre konstant på låga 1:34-tider så det är enkel bil att köra fort med. I 100% standardskick!

På det tredje passet strax innan lunch inträffade det dock två allvarliga incidenter precis framför näsan på mig, något som föranledde ett extra förarmöte. För säkerheten är alltid viktigare än varvtider.

Nu hände inget allvarligt under dagen. Bilen funkade klockrent, och vi blev allt bättre kompisar, Snövit och jag. Dessutom var det även i övrigt en utmärkt dag, med bra arrangemang, fantastiskt väder, inget oljespill och trevligt umgänge med likasinnade.

>> Nästa fartkalas

tillbaka

Femtioårskrisen : en fest, sju utmaningar, fem fartkalas