Besök på Automobil Sportscar Show på Mantorp

1993-02

Jag har sprungit på bilmässor, bilträffar och bilmuseum sedan jag var tolv år.

Under 1990-talet arrangerade tidningen Automobil ett event som kombinerade sportbilsträff med riktig racing, Automobil Sportscar Show, i slutet av augusti. Jag var där varje år från 1993 till 2002 (utom 2000).

1993

Jag lånade svärfars nya Honda Prelude och åkte dit. Mest fokus hade jag uppenbarligen på alla vackra Jaguar E-type.

1994

Jag åkte dit tillsammans med svärfar i hans fina Honda Prelude men till vår förtret fick vi inte köra in på området 'för det var ingen riktig sportbil'. Fastän modellen hade blivit utnämnd av tidningen som just en riktig sportbil. Trist.

Det var blött på väg dit, och under eftermiddagen började det regna igen.

1995

Inte heller 1995 fick svärfars fina Honda Prelude inte köra in på området 'för det var ingen riktig sportbil'. Supertrist.

Detta år hade man ett nytt arrangemang mellan de riktiga racingklasserna: Sveriges Snabbaste Sportbil. Tanken var att en snabb sportbil både skulle kunna svänga och acca hårt. Planen var att man skulle starta på depårakan, ta sig genom startkurvan, Pariserkurvan och vidare ut på långrakan där toppfarten skulle mätas vid dragracing-stolparna.

Det slutade med att Björn Carapi vann överlägset med sin svarta De Tomaso Pantera. Om jag förstod det rätt så hade han stoppat i en bigblock-motor där bak, och bilen gick verkligen som ett spjut.

Annars var väl en Lamborghini Miura och en Jaguar XJ220 mest minnesvärda.

1996

1996 åkte jag utan svärfar, fast jag fick låna hans fina Honda Prelude. Det här året gick det fint att köra in på området med den. Det hade vi inte fått de tidigare två åren när han var med.

Detta år ställde det upp betydligt fler vassa sportbilar i tävlingen Sveriges Snabbaste Sportbil, men Björn Carapi förblev obesegrad i sin vassa De Tomaso Pantera. Det innebar att jag började fundera på om en Pantera skulle vara en lämplig sportbil att satsa på för mig :-)

Annars var väl en Mercedes-Benz 300 SL Roadster och en Lamborghini-kollektion med Miura, Countach och Diablo mest minnesvärda.

1997

1997 var det sista året för tävlingen Sveriges Snabbaste Sportbil. Björn Carapi ställde upp med sin hittills obesegrade Pantera, och nu var den tydligen ännu snabbare efter diverse trim.

Det hjälpte inte. Han blev förnedrad av en tvättäkta dragracingbil. Det var en ombyggd Corvette, som knappt kunde ta sig genom kurvorna till långrakan. Väl ute på rakan stannade bilen till, liksom för att verkligen förnedra alla, och sedan gasade den iväg som ett spett.

Det enda som räknades var ju sluthastigheten, och där var dragracingbilen helt överlägsen. I och med det lades tävlingen ner, för uppenbarligen var den Corvetten ingen sportbil längre..

Det här året tog jag mängder av bilder. Jag imponerades bland annat av en Alfa Romeo Montreal, en Chevrolet Corvette från 1954, en Gulff-färgad Ford GT40, och en stor samling Ferrari, inklusive en F50. Plus en Maserati 3500GT som var ombyggd till racer!

1998

1998 var en god årgång. Där fanns idel ögonmagneter, tex Lamborghini Miura, Ferrari F40, Porsche 904 GTS, 911 GT1, 959 mfl. Vackrast var nog en Alfa Romeo racer.

Ute på banan var fortfarande Björn Winkvist i sin Ford Falcon Futura svår att slå, och en riktig ögonfröjd att se. Fast det massor med andra racers som var både snygga och snabba. En av höjdpunkterna var kampen mellan en stor Corvette och en liten Elan.

1999

1999 skedde arrangemanget i början av sommaren, på nationaldagen.

Det här året var dock tävlingen Sveriges Snabbaste Sportbil tillbaka, med Björn Carapi i sin De Tomaso Pantera i högform. Jag kommer dock inte ihåg om han vann. Jag har dock ett svagt minne av att man hade ändrat reglerna så att rena dragracingbilar inte skulle kunna vinna.

Det jag definitivt kommer ihåg att det ställde upp ett 'ekipage' utom tävlan. Det var Lindberg (tror jag) som hade en snöskoter på hjul! Dessutom gick den som ett skott. Helt vansinnigt! En syn som jag förmodligen aldrig kommer att kunna glömma..

2001

2001 åkte jag för första gången till Mantorp med en egen lillbil, vår nya Honda S2000. Det var en riktigt skön känsla att köra in med sin egen sportbil och sedan parkera bredvid en Ferrari. Dessutom tittade fler på vår bil än på Ferrarin!

Allra mest minnesvärt var dock en kvartett superbilar, Bugatti EB110 SS, Mercedes-Benz CLK GTR, McLaren F1 och Porsche 911 GT1. Bara wow! Det var verkligen så att Lamborghini Countach eller Porsche 911 Carrera RS bara försvann bredvid dessa :-)

2002

2002 åkte jag dit tillsammans med en kompis i vår Honda S2000. Jag hade även packat med en hjälm eftersom det krävdes om man ville köra några varv på banan i pausen. Det ville jag :-)

Det var första gången som jag körde på bana, förutom några gånger när jag kört gokart, så jag var lätt nervös och tänkte att ta det tämligen lugnt. Men det gick förvånansvärt fort där ute. Alla pressade på ordentligt, och jag ville inte vara sämre.

Fast när jag fick en ordentlig överstyrning i utgången på långrakan, tog jag ner tempot en aning för att öka marginalerna en smula. Allt gick dock bra, och jag kom tillbaka in i depån helskinnad. Då lyckades jag dessutom parkera bredvid en Honda NSX. Vilken dag!

Det var dock inte bara jag ute på banan, utan där var också ett gäng Porsche, Indigo 3000, Lamborghini Diablo, Ferrari F50 och McLaren F1 GTR, så jag var i ett skönt sällskap :-)

Därefter flyttade tidningen sitt evenemang till Roserbergs Slott norr om Stockholm. En mycket trevlig slottsmiljö, dock utan någon möjlighet till racing.