Tillbaka
3 juni 2025

30 maj 2025

Porscheklubben anordnade sin sedvanliga festival runt årsmötet på långhelgen vid Kristi Flygare. I år var festivalen förlagd till Tylösand i Halland. Fredagens slalomtävling var förlagd på Falkenbergs Motorbana. Både Pernilla och jag deltog med vår GT4RS, vilken klassar in i den snabbaste R-klassen som körde på eftermiddagen.

Konbanan var lagd på själva racerbanan, vilket innebar att den saknade vändpunkt. Desutom var greppet bra. Åtminstone tills den sista klassen, HR, dvs min klass skulle köras. Det hade varit molnigt, men uppehåll under hela förmiddagen och för alla klasserna innan oss. Nästan, det började regna medan damerna, DR, körde och Pernillas allra sista pass blev vått.

Tyvärr var det maximalt dåligt tajming. De flesta bilarna i R-klassen använder ju så kallade R-däck, med bättre grepp när det är torrt och de kan bli varma. Men de behöver värme för att ge bättre grepp, annars har de sämre grepp. Det innebar att dagens bästa tider sattes av långsammare bilar.

Innan det började regna pratade jag med en annan deltagare i R-klassen, som menade att han inte var konkurrenskraftig detta år eftersom han hade vanliga landsvägsdäck på bilen. Det stämde då. Men när det började regna var han den enda som hade lite grepp, och givetvis vann han klassen överlägset. Stort grattis!

Alla andra bilar hade R-däck, så det var jämnare mellan oss. Fast några förare gillar inte att köra på vått underlag, så i slutändan stod det mellan mig och en annan duktig rattvridare i en likadan bil. Jag körde tyvärr omkull en kon (utan att jag märkte det) i mitt sista och snabbaste pass, så jag blev trea. Stort grattis till tvåan!


Dagens konbana: Unik PCS-slalom på Falkenbergs Motorbana, utan vändpunkt.

PCS använder en startlinje ungefär tio meter innan tidtagningen. Det är för att undvika onödiga kopplingsras efter några våldsamma starter.

Själva banan startade strax efter depåutfarten. Lagom till att man fick upp lite fart, var det dags att svänga in i en tvär kurva. Efter tre konor på vänster sida och en rätt tajt högersväng fortsatte banan längs banan med ett relativt öppet spår.

Därefter var den återkommande rytmen rakt fram genom tre konor, en tvär sväng runt en kon, sedan tre konor igen. Fram till målgången, som var placerad efter ungefär 75% av hela racerbanans längd. Återstående sträcka användes för inbromsning och infart till depån.

Största utmaningen var att man inte såg så långt framåt, dels eftersom själva banan svänger och dels att den är tämligen kuperad. Fast det var ju lika för alla.

Alla fick köra tre pass, varav de två bästa passen räknades samman. Ingen träningsrunda.


Mina bilder

=> Klicka på en bild för att se den i 900x600.

Tiderna


>> Mera bilsport