Tillbaka |
11 augusti 2025
|
Jag fick testa en Ariel Atom när Hondaklubben ordnade konbana. Wow!
Min gode vän Okyu i Hondaklubben ordnade konbana på Lunda flygfält i söndags. Det kom tyvärr inte jättemånga medlemmar dit, totalt var det åtta rattvridare på plats. Å andra sidan innebar eventet att klubben fick två helt nya medlemmar. Inte illa.
Dessutom blev det otroligt mycket körtid för alla som var där. Den som körde minst var nog jag. Förutom Daugaard som kom sent på eftermiddagen och bara ville prova sin bil, som han byggt länge på och nyligen gjort körbar. Förutom några mindre bekymmer, bland annat med växellådans höga växlar och lite annat.
Vädret var utmärkt. Det var mestadels sol, som höll asfalten torr och humöret uppe, men det fanns också en hel del moln, som höll temperaturerna nere och undvek både solbränna och uttorkning. Enda nackdelen var att det blåste en hel del, men det störde åtminstone inte körningen.
Okyu var ovanligt morgonpigg och hade fixat både utsättning av koner och tidtagning innan jag kom dit halv nio för att hjälpa till. Sedan dröjde det inte länge förrän huvuddelen av deltagarna anlände. De flesta hade inte kört denna konbana, V-Sprint, så vi började dagen med ett långsamt följevarv.
Den här gången körde jag med vår NSX. Min vana trogen satte jag omedelbart ett snabb repa på 1:22,72. Den tiden skulle faktiskt stå sig som dagens snabbaste tid. Åtminstone för förare i sin egen bil..
Näste man till rakning var den nye medlemmen Eric, som hade fått dispens eftersom han inte körde Honda (längre). Just nu hade han både en banpreppad Mazda Miata och en BMW M2, och hade BMW:n med sig. Det märktes att han var en van rattvridare, fast han tyckte bumsen kändes klumpig jämfört med Miatan.
Det intrycket förstärktes säkert av denna konbana, som är tämligen tvär och intensiv, och sannolikt hade passat Miatan betydligt bättre. Han fick inte riktigt den rätta känslan att infinna sig. Vi pratade en hel del körteknik, och strax innan lunch bad han mig prova hans M2. Vilket erbjudande!
För mig kändes den ungefär som en stor Honda S2000, möjligtvis med bättre ljud (på låga varv). Jag kände mig därför direkt hemma i den, och lyckades omedelbart sätta en snabbare tid än Eric! Han följde med i bilen, och det var riktigt roligt att se att han förbättrade sig ordentligt i nästa repa och satte 1:28,22.
Därefter kom min namne, Christer, med en riktig specialare, en Ariel Atom. Det är ett lätt rörramschassi utan egentlig kaross med en kompressorladdad Honda-motor monterad baktill, och som är konstruerad för att enkom köra bana och konbana.
Han hade inte haft bilen jättelänge, och började med att gå ut i relativt lugn takt. Det betyder inte att det gick långsamt. Redan i andra försöket satte han dagens tredje bästa tid. Och sent på eftermiddagen satte han (med viss hjälp från mig) 1:23,00 som var dagens andra bästa tid.
Efter honom kom Micke med ännu en icke-Honda, en ursnygg Alfa Romeo Brera. Den hade fyrcylindrig motor och svängde riktigt bra, även den kanske inte riktigt konstruerad med tvära svängar i en konbana i åtanke. Fast Micke var ihärdig och sänkte kontinuerligt sina tider. Till slut hade han sänkt sig till 1:38,31 eller med nästan tjugo sekunder. Snyggt!
Sedan var det dags för Okyu med sin snabba Civic. Okyu kan banan sedan tidigare och satte omedelbart en bra tid på 1:25,65. En tid som skulle stå sig resten av dagen. Han var i närheten flera gånger, och till och med strax under fast då körde han omkull en kon. Dagens tredje bästa tid.
Därefter kom det två snabba Accord Type S. Först ut var Saman med sin snyggt mörkblå Accord, som också hade coilovers. Den låter ännu mer än Okyu's Civic, men han fick inte riktigt till flytet. Kanske för att han med sig sin son, dvs nästa generation Honda-entusiast.
Mitt på eftermiddagen satte han en schysst tid på 1:32,75. Fast han trodde att bilen skulle vara snabbare, och till slut bad han mig köra ett par repor med den. Och jag lyckade leta upp nästan fem sekunder. Kanske för att den delvis påminde mig en aning om vår Civic Type R.
Saman fajtades intensivt med Agge, som har en liknande silvrig Accord Type S, dock utan coilovers och med lite sämre däck. Efter flera försök lyckades Agge till slut vara en tiondel snabbare med 1:32,63. Han bad mig köra även hans bil. Jag lyckades inte alls lika bra, utan kunde bara tangera Agges egen tid.
Strax efter lunch dök det upp ytterligare två Honda, dels Daugaard i sin Prelude och dels Benci i sin S2000. Daugaard hade precis fått ihop sitt projekt och körde fyra repor för att kolla att bilen funkade. Benci ville dock inte köra konbana med sin S2000, utan ville bara sparka däck en stund.
Näst roligast under dagen var när jag fick chansen att skjutsa Saman's son ett par repor i NSX:en. Jag frågade honom om vi skulle ta de det lugnt eller köra i full fart. Han föredrog full fart, och så blev det. Så pass att jag till och med snurrade i utgången från vändpunkten. Det kostade fyra sekunder, men jag tror inte grabben såg det som ett problem..
Allra roligast var när Krippe frågade mig om jag ville prova hans Ariel Atom. Självklart. Jag har åkt med i en sådan förut, så jag hade en viss aning om hur det skulle kännas, men det är förstås stor skillnad mot att köra själv.
Efter en kort instruktion och en lätt förmaning om att växellådan var sladdrig var det dags. Jag brukar normalt känna mig tillrätta på en gång när jag provar en ny bil, men det här var en helt annan upplevelse. Det gick så mycket fortare och var så mycket mer intensivt att jag inte riktigt hängde med.
I de två första försöken klarade jag inte av att växla från tvåan till trean och samtidigt hålla linjen. I det tredje försöket växlade jag istället direkt efter starten till trean och kunde sedan fokusera på att enbart ratta och gasa. Det gick betydligt bättre. Vridet på trean var dessutom fullt tillräckligt.
Det betydde inte att det var enkelt. Körupplevelsen i en Atom är näst intill utomjordisk. Bilen är otroligt lätt samtidigt som motorn är urstark. Det gör att minsta styrimpuls ger ett extremt utslag. Tänker man vänster, svänger man vänster. Och sannolikt alldeles för mycket vänster. Och vice versa.
Faktum är att den påminde mycket om de formelbilar och kartbilar jag kört förr. Och även om utrymmet mellan grepp och förlorad kontroll är tämligen smalt, lyckades jag börja balansera den en aning på gränsen där emellan. Målet är att "sätta" bakvagnen i varje sväng, men utan att sladda ut.
Det är en otrolig häftig känsla när den sätter sig så där lagom mellan varje sväng. Då känns det som att dansa :-D Efter att jag lyckats sätta dagens allra snabbaste tid på 1:21,56 i andra repan, följde Krippe med när jag körde ytterligare ett par repor.
Sannolikt blev han lätt inspirerad för när han drog iväg själv på en ny repa efteråt sade de andra att det såg ut som att jag körde den :-) Den repan slutade iofs i en piruett, men sedan började tiderna sjunka i rask takt och när bensinen tog slut var han bara tre tiondelar efter min tid i NSX:en. Ojojoj!
Det var en mycket trevlig dag, och fastän vi inte var jättemånga på plats gick dagen fort. Det var intensiv körning hela dagen, med avbrott för lunch, och fastän några åkte hem lite tidigare höll vi på till klockan var fem. Sedan körde jag som vanligt härliga småvägar genom Roslagen hem.
Dagens konbana: V-Sprint
Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.
Kött | Kärra | Pulver | Fett | Grepp | Bästa tid | |
---|---|---|---|---|---|---|
Tärning | Honda NSX, röd | V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk | 1854kg, 3.2kg/hk | gatdäck | 1:22,72 | |
Krippe | Ariel Atom 2 | Rak 4, SC, 2.0liter, 330hk | 685kg, 2.1kg/hk | r-däck | 1:23,00 1:21,56 | |
Okyu | Honda Civic EK9, silver | Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk | 1100kg?, 5.8kg/hk | r-däck, moddad | 1:25,65 | |
iqbad2 | BMW M2, mörkgrå | Rak 6, Turbo, 3.0liter, 370hk | 1585kg, 4.3kg/hk | gatdäck | 1:28,22 1:25,19 | |
lowpass | Honda Accord 2.4, silver | Rak 4, NA, 2.4liter, 190hk | 1500kg, 7.9kg/hk | gatdäck | 1:32,63 1:32,63 | |
Samwest | Honda Accord 2.4, blå | Rak 4, NA, 2.4liter, 190hk | 1500kg, 7.9kg/hk | r-däck, moddad | 1:32,75 1:28,00 | |
Daugaard | Honda Prelude, flerfärgad | Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk | 1215kg, 6.1kg/hk | r-däck | 1:36,34 | |
Micke | Alfa Romeo Brera, röd | Rak 4, Turbo, 1.7liter, 200hk | 1534kg, 7.7kg/hk | gatdäck | 1:38,31 |
Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.
Klicka på resp bild för 800x600. Klicka igen för att stänga.
Korrigeringar eller andra åsikter?
Det finns fler bilder på de flesta ekipage.
Tiderna
|