Tillbaka
29 augusti 2025

Gärdesloppet

2025-06-08

 

Jag har alltid gillat att köra fort.

Fast i Regularity skall man inte köra fort, istället skall man köra exakt. Det är inte alldeles lätt.

Jag gjorde premiär för tre år sedan, då Gärdesloppet arrangerades vid Djurgårdsbrunnsängarna. Det var en verkligen minnesvärd upplevelse, fast själva resultatet var kanske inte något att skryta om. Vi var ändå nöjda med att hamna på 37:e plats av 100 ekipage i vår premiär. Sedan dess har vi renoverat motorn i lillbilen, och 2025 var den åter startklar.

Vi åkte tidigt till Hagaparken, varifrån förmiddagens kortege startar, innan frukost eftersom det ingår. Fastän vi anlände tidigt var vi inte först på plats, utan snarare bland de sista. Flera andra deltagare var framme och ville prata om vår S800. Bland annat en kille som i helgen hade importerat en Honda N600 från Nederländerna. Trevligt.

Vid niotiden startade kortegen. Första sträckan var en liten sväng norrut genom Hagaparken innan vi svängde tillbaka till Haga Norra. Där rundade vi Brunnsviken och körde sedan via Eldhs Atelje ner på Cederdahlsgatan. Sedan svängde vi in på Sveavägen, där de flesta rödljus blinkade orange för oss. Framåt Sergels Torg gick det trögare, och det tog sin tid att passera Hamngatan. Det var många som vinkade till oss.

När vi väl kom ut på Strandvägen gick det smidigare och efter att ha passerat SvT kunde vi snart svänga in på Gärdet från Lindarängsvägen, varifrån vi körde på små grusvägar till vår parkeringsyta. Varje deltagare i Prins Bertil Memorial, som själva loppet egentligen heter, har en dedicerad plats att parkera på. Vi hade plats nummer 51, nära Race Office.

Klockan elva var det förarmöte. Årets upplaga av loppet går huvudsakligen på den asfalterade väg som löper från Lindarängsvägen mot Kaknästornet, med start ungefär mitt på rakan. I den östra ändan svänger banan tillbaka nära Djurgårdsbrunnsvägen via en smal grusväg bakom busshållplatsen, och i den västra ändan svänger banan ner förbi ett stall och runt Borgen innan den löper tillbaka.

Loppet är ett så kallat regularity-lopp, där man skall köra tre varv på en viss idealtid. Varvet är 2300 meter och idealtiden 4 minuter och 19 sekunder, vilket ger en snittfart på ungefär 32 km/h. Lagom för de äldsta bilarna, men lätt att överskrida för de lite modernare bilarna. 58 ekipage deltar, och det är 8 bilar på banan samtidigt som startar med jämna mellanrum. Det ekipage som har minst differens mot idealtiden, summerat per varv, vinner.

Alla ekipage får två försök. I det första försöket var Pernilla co-driver och ansvarig för tidtagningen. Första varvet handlade mest om att lära känna banan, och vi korsade mållinjen nästan fem sekunder för tidigt. Andra varvet blev det bästa, vi korsade linjen endast sju hundradelar för tidigt. Tredje varvet räknade co-drivern fel och avvikelsen blev nästan tio sekunder. Total avvikelse blev 15,15 sekunder.

Inför det andra försöket kom ett par vänner förbi, och Pernilla överlät rollen som co-driver till Lasse. Det gick en aning bättre. Första varvet var vi en sekund för snabba, andra varvet två sekunder sena, och tredje varvet två sekunder för snabba. Total avvikelse blev 5,15 sekunder. Det låter ju bra, men vi hamnade ändå i den undre halvan av resultatlistan.

De allra bästa är nämligen otroligt duktiga. Vinnaren hade en total avvikelse på 0,52 sekunder och tvåan hade 0,53 sekunder. Mycket jämnt, mycket tufft. De använder också betydligt noggrannare redskap än den enkla tidtagaren i telefonen som vi använder. Det spelar inte så stor roll, vi är där för att ha trevligt och titta på alla andra bilar.

När vi hade kört våra två försök passade vi på att gå runt och titta på alla andra bilar, både de klassiker som ställde ut på Concours de Charme, och de modernare bilar som deltog på Cars & Coffee. Tyvärr hade rätt många bilar redan hunnit lämna området, men det fanns fortfarande många kvar att titta på.

När vi kom tillbaka till vår bil blev jag dessutom intervjuad av tidningen Nostalgia, som gjorde ett reportage om hela Gärdesloppet. De gillade att jag inte hade slagit av på gasen i kurvorna utan istället sladdat genom dem i god fart. Skoj! De fick även några fina bilder.. Dessutom hittade jag även fina bilder på car.info.

Efteråt körde vi nöjda och glada hemåt i långsam takt genom innerstan..

08:00-09:30
Hagaparken

09:30-10:30
Parc Ferme

10:30-13:00
Första heatet

Bilder från
Nostalgia Magazine
Nr 8 / 2025:  
Bilder från
car.info

13:00-15:30
Cars & Coffee

Om Gärdesloppet

 

Från början var Gärdesloppet en hastighetstävling för bilar som kördes på 1920-talet. Det första loppet arrangerades 12 februari 1922. Arrangör var KAK, Kungliga Automobil Klubben. Banan var en 2,6 kilometer lång slinga på Gärdet i Stockholm. Officiellt namn var Kappkörning å Ladugårdsgärde, vilket i folkmun och press blev till ”Gärdesloppet”.

Loppet återuppstod 1994, återuppväckt av Staffan Kjellberg, och har sedan dess arrangerats som ett veteranbilsrally på Södra Djurgården. Först vid Biskopsudden, mellan 2017 och 2023 vid Djurgårdsbrunn, sedan 2024 på Gärdet. Officiellt namn är Prins Bertil Memorial sedan 2000.

Efter det 25:e Gärdesloppet återgick arrangemanget 2017 till KAK — 95 år efter premiären av Sveriges första rundbanetävling för bilar.

2022 firade Gärdesloppet 100 år.

Gärdesloppet omfattar flera olika moment:

  1. Kortege genom Stockholm
    För alla fordon med två eller flera hjul, minst 50 år gamla (tillverkade senast 1975).
    Samling Hagaparken, via Sveavägen, Hamngatan och Strandvägen till Djurgårdsbrunnsängarna.
  2. Concours de Charme
    Öppen för alla bilar byggda senast 1994, vilka bjuds upp på scenen för bedömning och speakerpresentation. Det mest tidstypiska och charmiga ekipaget utses. Juryn bedömer både fordon, förare och passagerare så tidstypisk klädsel rekommenderas starkt!
  3. Prins Bertil Memorial
    Regularitytävling 3 varv på avlyst bana 2,3 km mot idealtid.
    Tävlingsklasserna Pre-war (-1944), Post-war (1945-1959), och Classic (1960-1975).
  4. Lådbilstävling
    Lådbilstävling med KAK standardbilar (för utlåning) eller egna byggen.
  5. Cars & Coffee
    Nyare bilar från märkesklubbar samlas och visas upp. Ett samarbete mellan KAK och Motikon.

Läs mer: gardesloppet.com