På torsdag eftermiddag kom svärföräldrarna upp eftersom de skulle följa med och titta på GGN, eller Gotland Grand National, världens största endurolopp med över 3000 deltagare. Dagen efter åkte vi tidigt för att hinna med färjan i Nynäshamn. Väl framme åkte vi direkt till Tofta för att besiktiga enduron och hämta ut transpondern och nummerlapp. Sedan åkte vi till hotellet i Visby och checkade in.
Starten för min klass skulle gå 9:20 så det var tidig uppgång. Förra året tog kön in till depån en timme så vi startade extra tidigt. Tyvärr gick det ännu segare i år för kön tog hela 1½ timme från landsvägen till depån, och det var återigen precis att jag hann att springa upp med bensindunk mm till tankslingan innan jag behövde köra bort till starten..
Jag hann precis lagom, och lyckades hitta en lucka i andra startled ungefär mitt i ledet. En bra startposition, i mitt tycke. Det hade dock varit trevligt att starta från första startled eftersom man blivit klart mindre lerig då.
Torkan i somras övergick nämligen till rotblöta under höstens intensiva regnväder, och det spåddes ett ovanligt lerigt lopp i år. Vilket besannades. Efter kanske tjugo meter var jag totalt genomtäckt av lera som sprutats upp av dem i första startled. Det var fullkomligt onödigt att ta med min GoPro för den var givetvis också täckt av lera direkt.
För övrigt gick starten bra. Det rullade på bra genom första svängen och sedan körde jag om ganska många på första varvet. Mina googles sattes förstås igen, men det var bara att dra i snöret så fick jag ny fin sikt. I ungefär ett varv. Sedan sattes mekanismen igen totalt :-(
Strax innan Backen stannade jag i ca 5 minuter och försökte fixa dem, och fastän jag fick lite hjälp av en åskådare funkade det inte. Det var bara att hänga dem runt halsen och köra vidare utan ögonskydd om jag skulle kunna se något.. Och försöka ducka så fort man hamnar bakom någon annan..
Lite skit fick jag allt i ögonen, men inget som gjorde ont eller förstörde sikten. Lite senare på samma varv fick jag dock motorstopp i liten backe strax innan Hästskon, och nu ville motorn inte starta igen. Tyvärr blev jag sittande där mer än 6 minuter, och hade nu tappat mer än 10 minuter på det andra varvet.
Jag gick även i depå på det andra varvet, huvudsakligen för att tanka. Men även för att byta till rena googles, handskar och en ny vattenryggsäck. Jag vill passa på att tacka de två killar som hjälpte mig där med både tankning och byte av utrustning, vem ni nu var, på slinga 20. Stort tack!
Sedan var jag snart inne på tredje varvet. Det rullade på fint tills myren ner mot havet började närma sig. Där finns en small passage genom ett dynghål, och tyvärr fastnade de som körde precis innan mig. Jag fick stopp utan att fastna, men det gick inte att komma framåt någonstans, så jag fick vänta 2-3 minuter innan jag lyckade tränga mig genom.
För övrigt gick det tredje varvet fint. Många var trötta, och jag körde om ganska många. Jag blev även omkörd av några snabbåkare från de första klasserna, och jag försökte hänga på dem ett tag. Tyvärr innebar det att jag fick ännu mer lera på mig. Det innebar också att tejpen i mina googles var slut efter ett varv, och jag kunde inte se genom dem. Det var bara att strunta i dem och åter köra utan :-(
På grund av leran hade man även dragit om banan på myren de sista hundra meterna innan målet, men frågan är om det blev bättre. Det var extremt mycket lera överallt och folk fastnade förstås överallt. Men även om det gick trögt tog jag genom utan några större stopp och kunde fortsätta ut på det fjärde varvet.
Nu var jag ordentligt trött och slog av en aning på tempot. Men bara en aning. Fast ett par svängar innan Backen fick jag motorstopp när det slirade till rejält efter en omkörning och jag blockade vägen för den omkörde. Tyvärr ville inte motorn starta nu heller, så det nästan 2 minuter innan jag kom iväg igen.
Efter halva varvet kom jag in i andra andningen (eller kanske tredje, fjärde, femte, vem vet?), och ökade takten igen. Allt rullade på fint över Allhagemyr, genom Hästskon, förbi depån, och nerför Uthoppet. Nu kunde jag skönja målet :-)
Tyvärr ville det sig inte riktigt. Ungefär 150-200 meter innan målet fastnade framhjulet i en djup dynghåla och det tog tvärstopp. När jag försökte bända upp hjulen fick jag dessutom motorstopp :-( Dessutom var jag helt slut så jag orkade i stort sett inte rubba hjulen och började misströsta om jag öht skulle komma i mål..
Efter en lång stund kom det dock en lerig kille och hjälpte mig att lyfta upp framhjulet. Extremt stort tack! Fast sedan orkade jag inte kicka igång motorn så jag fick hämta ork en stund innan det lyckades. Med framhjulet loss och motorn igång kunde jag sedan försiktigt ta mig loss. Och med mycket stor försiktighet köra den sista korta sträckan in i mål :-)
Otroligt vad skönt det kändes! Totalt sett tappade jag 15 minuter där framför målet. Totalresultatet blev 4 varv och 3:38. En tid jag är nöjd med tanke på hur eländigt det var. Mitt egentliga mål var förstås 5 varv, men med förutsättningarna är jag jättenöjd med 4 varv!
Distans | Tid | Fart | Justerad tid | Justerad fart | Justering | |
---|---|---|---|---|---|---|
Varv 1 | 17,0 km | 0:41:22 | 24,6 km/h | 0:41:22 | 24,6 km/h | ingen justering |
Varv 2 | 18,8 km | 1:00:43 | 18,6 km/h | 0:48:57 | 23,1 km/h | bortkastad rengöring innan Backen 5:24, motorstopp i backe innan Hästskon 6:22, depåstopp 2:35 |
Varv 3 | 18,8 km | 0:51:47 | 21,8 km/h | 0:49:03 | 23,0 km/h | kö i litet lerhål innan Allhagemyr 2:44 |
Varv 4 | 18,8 km | 1:04:57 | 17,4 km/h | 0:48:09 | 23,5 km/h | motorstopp strax innan Backen 1:48, rejäl fastkörning innan mål 15:00 |
Totalt | 73,4 km | 3:38:49 | 20,3 km/h | 3:07:31 | 23,5 km/h |
GGN är ett varvlopp på ungefär 22 km. Respektive klass kör i tre timmar, och sedan har man en timme på sig att komma i mål. GGN kördes första gången 1984. GGN hade i år 3200 startande förare och anses vara världens största enduro-tävling.
Fast när jag kollar på snittet på sträckerna och på min GPS ser jag att varvet snarare är knappt 19 km, förutom det första varvet som är 17 km. Nåväl, det blev ändå totalt 73 km i leran för mig.
Läs mer: Gotland Grand National