4 november 2021

>> Långlopp

Gotland Grand National

3 timmar enduro : 2021-10-29

Mot förväntan klarade jag återigen fem varv, i ett härligt väder.

Jag har haft ont i höger axel sedan början på september. För att inte förvärra läget har jag i stort sett har vilat mig i form inför GGN. Sedan i vintras blev det två dagar i somras, och tre dagar i början av september. I början av oktober försökte jag mig på en runda, men axeln ville varken när jag körde eller efteråt.

Det innebär att jag satt ner målet rejält. Det övergripande målet var att överhuvudtaget ta sig runt 1-2 varv, men jag tänkte att nog borde jag klara tre och kanske fyra varv om det kändes riktigt bra. Att jämföra med närmast föregående år när jag har klarat av fem varv.

Allt annat var på topp. Hojen var nyservad och väderprognosen var bra. Fast när vi körde till Tofta dagen innan för startlapp och besiktning såg jag att det var rejält blött i spåren. Det skulle inte bli något dammigt ökenrace.

På tävlingsdagen var vädret bra; lätt molnighet, ingen sol, uppehåll, lätt vind. Mer eller mindre perfekta förutsättningar alltså. Ja, förutom att jag var helt otränad. Planen var att rulla på i ett skönt tempo, släppa förbi hetsiga konkurrenter, och inte satsa fullt över alla stalp, dvs köra med lite mjukhet och framförhållning.

Jag startade från tredje startled, ungefär i mitten av fältet. Jag fick en bra start, höll lite marginal, släppte förbi några på startrakan, och kom ändå smidigt genom första tvära startkurvan. Sedan ångade tåget på i bra fart, med konkurrenter nära inpå runtom. Underlaget var torrt med bra fäste, och det kändes inget alls i axeln.

Fast strax innan Allhagemyr finns det ett rejält vattensjukt parti (som ingen brukar prata om - alla pratar om Hästskon), och jag blev ordentligt nedstänkt. Värst var att glasögonen blev rejält skitiga, och sikten därmed nästan försvann. Jag funderade på att stanna och byta glasögon, men jag såg en smula framåt så jag fortsatte.

Det straffade sig snart. Mitt på Allhagemyr blev jag antingen påkörd eller så såg jag inte ett djupt spår. I vilket fall som helst gick jag omkull i kanske 40-45 knyck. Jag landade dock mjukt och var snart uppe på benen igen. Jag rättade till vänster styrskydd som var helt snett, passade på att byta glasögon, och torkade rent kameralinsen.

Jag hamnade mitt i en tät klunga åkare, så det blev fortsatt rätt tajt. På andra sidan vägen hade man avverkat skog och spåret gick genom ett stort kalhygge som jag inte kände igen. Men snart var jag framme i Hästskon. Den var verkligen mycket torrare än vanligt. Första varvet körde jag till vänster som jag brukar, genom den allra djupaste pölen. Dock i lugnt tempo. Det flöt på och snart var första varvet avklarat.

Starten och delar av första varvet: (7:35)

På nästa varv klarades Berget av enkelt och sedan var förstås stenhällarna söderut hala som vanligt. Jag blev nedstänkt igen i partiet innan Allhagemyr, och tappade åter sikten. Jag fortsatte upp till kalhygget innan jag stannade för att rengöra glasögonen, och byta handskar. Tyvärr strulade dragkedjan i min väska så jag blev stående mer än fyra minuter innan jag kunde fortsätta.

Resten av andra varvet flöt på fint. Jag märkte dock att jag svårt att hålla i gasrullen. Hojen tappade fart, och jag var tvungen att ta omtag. Det hände allt fler gånger, men var mest irriterande. Det var fortfarande mycket hojar runtom, men inga incidenter. Berget och stenhällarna passerades utan problem.

På tredje varvet lyckades jag dessutom att undvika att bli nedstänkt. Sedan rullade det på fint. Eftersom det var dags att tanka svängde jag in i depån. Eftersom jag inte hade någon egen depåpersonal sprang det fram en kille och hjälpte mig under stoppet. Topp! Bensin, ny dryckesväska, nya handskar, och nya glasögon. Dessutom lade jag midjeväskan som strulat.

När jag kollade på klockan insåg jag även att jag förmodligen skulle klara fem varv. Wow! Med ny energi rullade jag snabbt iväg och avslutade snart tredje varvet. På fjärde varvet började jag bli ordentligt trött. Det var allt svårare att hålla i gasrullen och dessutom började hjälmen bli rejält tung för nacken.

Det flöt dock på. Jag började fokusera alltmer på att hålla ett jämnt tempo, undvika djupa hål och allmänt spara på kroppen. Det skedde inga incidenter på fjärde varvet, åtminstone inga som jag minns. Berget, stenhällarna, lerpölarna, Allhagemyr, kalhygget, Hästskon, östra slingorna, Uthoppet, de nya Z-backarna och varvningen passerades i jämnt tempo.

Femte varvet fortsatte på ungefär samma sätt. Värsta problemet var nacken, men jag fick också krampkänning i benen där det var både lår, vader och fötter som protesterade. Det kändes som om tempot sjönk till promenadtakt, men enligt GPS-loggen gick det bara en minut långsammare.

Under hela loppet hade jag inte känt något alls av axeln, men på det femte varvet halkade framhjulet till en gång och då kände jag lätt av den. Helt otroligt att det gick så bra. Mest otroligt var att jag klarade av hela fem varv, mer eller mindre helt otränad. Totaltid blev 3:34.

Dagen efter mådde jag som jag förtjänade. Jag hade helt enkelt ordentlig träningsvärk i mer eller mindre kroppens alla muskler. Det var inte alldeles enkelt att ta sig ur sängen.. Jag insåg också varför jag haft svårt att hålla i gasrullen: Tummen var rejält stukad. Det hände sannolikt när jag körde omkull första varvet, och adrenalinet tog sedan bort smärtan under loppet.

Detaljer

Distans Tid Fart Plac.
Varv 1 17,0 km 0:39:29 25,8 km/h 315
Varv 2 18,9 km 0:43:42 25,9 km/h 357
Varv 3 18,9 km 0:44:38 25,4 km/h 360
Varv 4 18,9 km 0:42:49 26,5 km/h 356
Varv 5 18,9 km 0:43:28 26,1 km/h 350
Totalt 92,6 km 3:34:06 26,0 km/h 350

Enligt min pulsmätare var min genomsnittspuls 159 och min maxpuls 186:

Statistik

Anmälda 3034
Startande 2715
Resultat 2680
Före mig 585

Banan

GGN är ett varvlopp på ungefär 22 km. Respektive klass kör i tre timmar, och sedan har man en timme på sig att komma i mål. Första start gick 1984 och har nu körts för 38:e året i rad. Banan är en unik blandning av hal kalksten, terräng med vatten, lera och snabba stigar där 2715 förare i alla klasser startade 2021.

Läs mer: Gotland Grand National

tillbaka