Sista året på Tofta skjutfält.
Gotland Grand National (GGN) är världens största endurotävling. I år var det mer än 3600 anmälda och det stod mer än 3000 på startlinjen, vilket båda var rekord. Tävlingen har körts på samma plats, Tofta Skjutfält, strax söder om Visby i 40 år, sedan 1984.
Tyvärr har försvarsmakten sagt upp avtalet och det var med näppe att årets tävling kunde gå av stapeln. Det betyder dock att det var sista året på denna arena, och inför framtiden behöver tävlingen arrangeras på en ny arena, som det redan finns långt gångna planer för. Fortfarande på Gotland.
Det är förstås supertrist, för dagens arena på Tofta är verkligen en institution, med flera välkända platser som Hästskon, Uthoppet, Berget och Allhagemyr. Men vem vet, kanske kan en ny arena ge oss lika bra, eller ännu bättre utmaningar. Jag hoppas verkligen att det blir av.
Det var nionde starten för mig. Sedan jag bytte hoj 2018 har jag klarat av fem varv varje år, och det var mitt mål även detta år. Ifjol siktade jag iofs på sex varv, men en rejäl startsmäll gjorde att jag tappade både fokus och fart, och landade på fem varv.
I år var jag dock nöjd med fem varv eftersom jag inte var i toppform. Huvudsakligen på grund av ett brutet nyckelben i februari i stort sett omöjliggjorde all träning under våren. Under sommaren och hösten har sedan fokus varit på annat såsom garagebygge.. I praktiken har det varit ovanligt jobbigt att komma igång igen.
Fast det har blivit hojkörning i stort sett varje helg sedan augusti, och förutom när pluspolen började tappa kontakt (pga mitt eget slarv) har hojen gått som en klocka. Jag har fokuserat på att köra på spår som påminner om GGN, och körtekniskt har det känts riktigt bra.
Värre har det varit med orken, men för två veckor sedan körde jag dock ett hyfsat genrep på två och en halv timme, så viss grundkondition och styrka har jag väl återfått. Men jag var ändå helt inställd på att vara nöjd med fem varv.
Resan över till Visby i torsdags gick bra. Vi åkte med en tidigare färja än vanligt så det blev avfärd hemifrån redan tjugo i sex. Det blåste hårt på vägen över så färjan gungade ordentligt, men det var inga egentliga problem. Vi körde direkt till Tofta för incheckning och besiktning, och sedan hade vi ett par timmar över.
Det blev lite shopping i Visby (tex te på Kränku), och sedan vilade jag mig i form. På kvällen åt jag pasta carbonara för att få lite extra kolhydrater, och sedan lade vi oss tidigt. På morgonen blev det först lite sovmorgon innan vi körde till Tofta.
På Tofta var det som vanligt trångt och intensivt, men vi lyckade ändå hitta en bra parkeringsplats nära tankslingan. Efter att letat upp en lämplig depåplats, på slinga 17, där vi förberedde det nödvändiga tankstoppet gick vi ner till marknadstälten för att kolla på grejer och äta en lätt lunch.
Det var bra förhållande. Det hade kommit ett lätt regn under natten, men det var ändå relativt torrt i spåret. Med några undantag, bland annat fanns det ett par rejäla vattenpölar vid starten som gjorde att startleden blev ovanligt trånga.
Jag hade fått ett ovanligt högt startnummer, 1620, av någon anledning, och startade därför i sjätte startled. Det innebär att jag i praktiken hade fem hundra förare framför i starten. Totalt sett var det hela 1090 startande i fredagens klasser (Motion 50+, Damer, Militär).
Eftersom jag hade många framför mig valde jag en plats långt ut till höger i hopp om att kunna runda många som fastnade i kaoset in mot startkurvan. Jag tror att det var en hyfsad taktik. Jag fick en halvkass start men höll mig långt till höger längs kanten och körde förbi rätt många om bromsade in mot startkurvan.
Visst gick det lite trögt genom startkurvan, men jag kom genom rätt skapligt och sedan rullade det. Det var tätt och svårt att köra om, men inga påkörningar eller andra incidenter. Och efter första tidkontrollen vid Allhagemyr låg jag på plats 302. Stämmer resonemanget körde jag om knappt 200 förare i starten.
Det fortsatte att vara ovanligt intensivt hela det första varvet. Jag blev omkörd av några snabbkörare som missat starten, men körde också om några långsammare förare längs vägen. När jag nådde varvningen låg jag på plats 299, det vill säga nästan oförändrat.
Där någonstans körde jag om en klunga förare som jag upplevde spärrade vägen en aning. Därifrån blev det en helt annan upplevelse. Efter några kilometer kändes det som om det var nästintill folktomt i spåret. Jag kunde fritt välja spår och slapp fundera på vad de andra gjorde.
Efter Allhagemyr stannade jag bredvid spåret 15-20 sekunder för att stoppa in vattenslangen i munnen (efter ungefär 50 minuters körning). Där tappade jag (enligt GGN) 25 platser och låg nere på plats 318 när jag kom till Hästskon på det andra varvet.
Det fanns ett par riktigt blöta platser längs spåret, men Hästskon var inte av dem. Visst var det lerigt där, men inte alls som vanligt. Det fanns till och med ett spår som nästan kändes torrt där. Nej, det var betydligt blötare strax efter Blixtlåset.
Tredje varvet rullade på i nästan exakt samma takt som de två första. Jag körde in i tankslingan för att tanka, och som vanligt sprang det fram ett par killar och hjälpte mig. Jag bytte backpack med vatten, men varken glasögon eller handskar. Det behövdes inte.
Sedan var det full fart igen. Eller kanske inte riktigt full fart. Eftersom jag inte var i toppform höll jag nog igen en liten aning, men bara lite. Enligt tidkontrollerna har jag mer eller mindre hållit exakt samma fart alla varv, på några sekunder när.
Det syns tydligt när jag stannade 15-20 sekunder på andra varvet, ungefär tre och en halv minut i tankslingan, fick ett tio sekunders stopp efter en misslyckad omkörning i en tvär kurva efter Berget, och när jag tappade hojen ungefär 45 sekunder efter en annan misslyckad omkörning precis innan Hästskon på det sista varvet.
Annars flöt både fjärde och femte varvet på utan andra incidenter. Jag varvade alltfler långsamma förare, och blev alltmer sällan omkörd. När jag kom ut från tankslingan på det tredje varvet låg jag på plats 322, ett varv senare låg jag plats 281, och när jag gick i mål efter fem varv hamnade jag på plats 276.
Jag var givetvis trött när jag gick i mål, men inte helt utmattad som jag varit förr. Jag hade varit mest bekymrad för att nacken, ryggen och händerna, men även om jag haft några mindre känningar under de sista varven hade jag sannolikt orkat köra åtminstone ett varv till.
Med andra ord kunde jag kört lite fortare.. Det spelar ingen roll. Jag är mycket nöjd med resultatet, och jag är ännu mer nöjd att jag slapp några skador som ifjol. Fast hojen behöver lite omvårdnad för att må bra igen.
Starten och klipp från olika varv (8:48) |
Distans | Tid | Fart | Plac. | |
---|---|---|---|---|
Varv 1 | 17,9 km | 0:37:16 | 28,8 km/h | 299 |
Varv 2 | 19,5 km | 0:40:04 | 29,2 km/h | 304 |
Varv 3 | 19,5 km | 0:43:49 | 26,7 km/h | 322 |
Varv 4 | 19,5 km | 0:39:54 | 29,3 km/h | 281 |
Varv 5 | 19,5 km | 0:41:19 | 28,3 km/h | 276 |
Totalt | 95,9 km | 3:22:20 | 28,4 km/h | 286 |
Enligt min pulsmätare var min genomsnittspuls 160 och min maxpuls 177:
Alla klasser | Elit+Motion | Motion (Fre) | Klass 7 | |
---|---|---|---|---|
Anmälda | 3658 | 3071 | 1088 | 711 |
Resultat | 3411 | 2848 | 1011 | 658 |
Placering | - | 996 | 286 | 238 |
Före mig | - | 35% | 28% | 36% |
GGN är ett varvlopp på ungefär 22 km. Respektive klass kör i tre timmar, och sedan har man en timme på sig att komma i mål. Första start gick 1984 och har nu körts för 40:e året i rad på Tofta skjutfält. Banan är en unik blandning av hal kalksten, terräng med vatten, lera och snabba stigar till vilken över 3600 förare i alla klasser var anmälda 2023.
Alla klasser | Torsdag | Fredag fm | Fredag em | Lördag fm | Lördag em | |
---|---|---|---|---|---|---|
Anmälda | 3658 | 47 | 540 | 1088 | 1619 | 364 |
Resultat | 3411 | 44 | 519 | 1011 | 1501 | 336 |
Vinnare | - | 9 varv 2:14:33 | - | 6 varv 3:05:47 | 6 varv 3:11:50 | 7 varv 3:13:59 |
Andel | 100% | 1% | 15% | 30% | 44% | 10% |
Alla 22km | Adventure | Militär | Dam 30+ | Dam 15-29 | Herr 60+ | Herr 50-59 | Herr 40-49 | Herr 30-39 | Herr 15-29 | Junior 15-23 | Bredd | Elit Dam | Elit Herr | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anmälda | 3071 | 20 | 13 | 90 | 54 | 200 | 711 | 614 | 556 | 449 | 122 | 139 | 35 | 62 |
Resultat | 2848 | 19 | 13 | 83 | 52 | 186 | 658 | 560 | 515 | 426 | 113 | 130 | 33 | 55 |
Vinnare | - | 6 varv 3:31:59 |
5 varv 3:17:08 | 5 varv 3:10:22 |
5 varv 3:20:11 | 6 varv 3:33:32 |
6 varv 3:05:47 | 6 varv 3:18:13 |
6 varv 3:12:07 | 6 varv 3:11:50 |
6 varv 3:23:33 | 6 varv 3:04:08 |
6 varv 3:19:47 | 7 varv 3:13:59 |
Andel | 100% | 0,7% | 0,5% | 3% | 2% | 6,5% | 23% | 20% | 18% | 15% | 4% | 5% | 1% | 2% |
Läs mer: Gotland Grand National