Jag har satt igång med uppladdningen inför årets Gotland Grand National. Förra helgen körde jag ett träningspass med FMCK på lördagen. Spåren på övningsområdet är betydligt mer tekniska med mycket krångliga passager med stenar och annat än vad GGN brukar vara, men det går ju inte veta hur årets GGN kommer se ut så det skadar inte med en duvning.
Det kändes bra. Jag hade skaplig fart genom stenpartierna och tekniken verkade funka. Däremot var det värre med orken. Efter varje varv stannade jag för att flämta en lång stund. Totalt blev det fem korta varv och ett långt varv. Dessutom skjutsade jag en kille som fått stopp tillbaka till depån.
Det kändes så pass bra att jag anmälde mig till söndagens klubbmästerskap. Det skulle köras på det korta varvet och tiden var satt till 75 minuter. Lite mindre än vad jag kört totalt på lördagen, fast å andra sidan skulle loppet köras utan paus. Ett bra träningstillfälle eftersom jag behöver bättre ork..
Vi var 26 startande. Efter ett kort förarmöte i depån körde vi ut till fältet där starten skulle gå. Starten görs genom att alla hojar står uppradade bredvid varandra med avslagna motorer och förarna stående bakom resp hoj. När starten går hoppar man på hojen, startar den och gasar iväg runt en dunge innan man kör in på endurospåret.
Jag fick en urusel start. Motorn dog innan jag fick i växeln. Och när jag startat om motorn fick jag inte i växeln. Jag kom iväg som en av de sista från startlinjen, men gasade på rejält och lyckades åtminstone köra om några stycken innan spåret började och det började bli trångt.
I början var det riktigt trångt och för att inte riskera några skador höll jag igen en aning och skapade en liten lucka framför mig. Sedan fokuserade jag på att hitta mitt tempo, och väntade på att någon ville köra om. Fast det dröjde. Flera varv, faktiskt. Jag fortsatte köra i ett lagom tempo för mig första varvet.
Efter ett varv var det dags att börja dricka, det är svettigt att köra enduro. Vattnet dricker man via en slang i munnen från en ryggsäck på ryggen. Men det gick inte. Det kom ingenting. Till slut var jag tvungen att stanna och ta reda på varför. Det visade sig att slangen hade blivit bockat, och därför kom inte vattnet genom.
Jag tog några rejäla klunkar medan jag försökte räta ut slangen och körde vidare. Men det funkade inte. Efter ännu ett varv stannade jag igen, drack några klunkar, och försökte lägga slangen på ett annat sätt genom hjälmen, men tyvärr funkade det bara några minuter innan slangen vek sig igen..
Det innebar att jag i praktiken inte kunde dricka tillräckligt under loppet. För att få något i mig var jag tvungen att stanna och hålla slangen rakt medan jag drack. Inte idealiskt. Resultatet var att jag stannade minst en gång varje varv för att dricka, vilket sannolikt kostade minst en minut per stopp, och betydligt mer de första varven.
Jag fick ändå inte i mig tillräckligt med vätska, och kände mig helt uttorkad när jag kom i mål efter sju varv. De nio snabbaste förarna körde åtta varv, och sedan var det ytterligare tio förare som körde sju varv snabbare än mig. Med andra ord hamnade jag till slut på tjugonde plats. Sämre än förväntat, men utan vätska blir man trött..
Distans | Tid | Fart | |
---|---|---|---|
Varv 1 | 4,7 km | 0:11:38 | 24,2 km/h |
Varv 2 | 4,4 km | 0:11:38 | 22,7 km/h |
Varv 3 | 4,4 km | 0:11:28 | 23,0 km/h |
Varv 4 | 4,4 km | 0:12:37 | 20,9 km/h |
Varv 5 | 4,4 km | 0:12:17 | 21,4 km/h |
Varv 6 | 4,4 km | 0:12:49 | 20,6 km/h |
Varv 7 | 4,4 km | 0:12:17 | 21,5 km/h |
Totalt | 31,1 km | 1:24:44 | 22,0 km/h |
FMCK Stockholm har tillstånd att köra på Kungsängens militära övningsområde - under vissa dagar när det inte pågår militära övningar.
Klubben arrangerar ett flertal klubbmästerskap under året, och detta var det sjätte under 2024.
Banan löpte längs det "Orange" spåret, som är 4-5 km långt och tekniskt med flera besvärliga passager.
Läs mer: FMCK Stockholm