30 oktober 2024

>> Långlopp

Gotland Grand National 2.0

3 timmar enduro : 2024-10-25

Mitt tionde Gotland Grand National gick på en helt ny bana.

På grund av omvärlden (främst en storhetsvansinnig Putte) behöver försvarsmakten kunna utnyttja Tofta skjutfält skarpt på kort varsel, vilket omöjliggör tävlingar där. Ifjol sades avtalet upp, förra årets tävling kördes på "övertid", och sedan dess har arrangören letat efter en ny arena.

Efter 13 månader, fem domstolar, och många andra motgångar lyckades man efter enormt hårt arbete skapa en helt ny bana runt orten Hejdeby, strax öster om Visby. Jag anmälde mig redan ifjol för att stötta arbetet, men alla fick vänta länge på klartecken. När det kom för två månader sedan bokade vi färja och hotell så fort det gick.

Uppladdningen inför loppet har gått bra. Sedan slutet av augusti har jag kört allt längre träningspass alla helger (utom en), och för två veckor sedan toppade jag med ett pass på nästan 2½ timme. Med bra känsla, bra teknik, och utan skador. Jag var ändå ovanligt nervös inför loppet, mest för att allt var helt nytt.

Under veckan har jag gått genom och förberett all utrustning. Allt var i toppskick förutom ett slitet bakdäck och en framfälg som inte var helt rund. Men jag bedömde att de var tillräckligt bra. Dessutom hittade jag ingen som kunde rikta fälgen på kort varsel.

The Trip

I torsdags förmiddag lastade jag bilen med hojen och alla pinaler i ett soligt väder. Vi var tidigt i Nynäshamn, varifrån färjan gick 12:40. Efter en lugn överfärd åkte vi i land som en av de första, och körde direkt till depån vid det gamla Asfaltverket utanför Hejdeby.

Det var en rejäl yta som gjorts i ordning, och vi kunde parkera nära incheckningen. Där får man en transponder som monteras på hojen, och sedan är det besiktning. Som gick utan problem. Förutom någon besk kommentar om mitt bakdäck. Sedan lastade vi igen och åkte till hotellet. Den kvällen blev det förstås pasta, på Bella Isola. Gott.

På fredagen hann vi med långfrukost eftersom min starttid var 12:45. Vi åkte till Hejdeby mitt på förmiddagen, men eftersom det var gott om deltagare i förmiddagens klasser för Guldhjälm, Ungdom och Veteran var huvuddepån full. Istället hänvisades vi till parkering "3", som ligger längst bort. Dock halvvägs till startplatsen, så det kompenserade en del. Men det var långt att gå med allt som skall till och från tankslingan.

The Race

Det var som sagt en helt ny bana. Min klass var dessutom den första klassen som startade och körde det första varvet. Fast som tävlingsledaren påpekade, att banan är helt ny betyder även att banan kommer att se helt annorlunda ut på det andra varvet när den börjar bli uppkörd, så var beredda på förändringar.

Jag körde ut till startplatsen, parkerade i andra startled (enligt mitt startnummer), och provgick de första svängarna bort till korsningen till den avstängda Slitevägen. Banan såg verkligen bra ut. Men den var verkligen helt ny, eftersom de inte haft tillstånd att köra alls.

KVart i ett gick starten. Jag kom iväg skapligt och hade skapligt med plats in i den första tvära startsvängen. Svängen gick fint, och sedan bar det iväg längs spåret. Det var tätt med hojar och alla körde tämligen hårt. Det gick i dubbla eller trippla led längs den vindlande banan, som innehöll oväntat många tvära svängar genom skogen.

Framåt Tibbletäkten, eller Arena 2, blev det lite mer plats mellan hojarna. Tur det, för på Arena 2 gick det fort. Först körde man upp på en hög ås, där en tajt hårnål ledde ner till en rejält kraftig brant som gick hela vägen ner till botten på kalktäkten. Där fanns det en ordentligt bankad sväng, som man kunde utnyttja för att gasa ut på en raka.

Sedan rundade man två grushögar och gasade fullt på högsta växeln, medan man i full rulle körde upp på en ny, ännu högre ås, där de hade gjort en fantastisk fin väg på toppen. Där uppe befann man sig över trädtopparna, fast man hade inte riktigt tid att titta, fortfarande med full gas på högsta växeln. Det var en riktigt häftig känsla.

Så småningom kom man fram till en sväng, en nerförsbacke och sedan upp till banans högsta punkt (med solen rakt i ögonen). Det gjorde att man lätt missade några hårda spår på väg ner. Med dem överstökade kom ytterligare några svängar och backar uppe på grusåsarna innan en kortare raka ledde ut i skogen igen.

Nu gick banan tillbaka mot Asfaltverket, eller Arena 1, genom ett nytt skogsparti på andra sidan en kraftledningsgata. Återigen väldigt många tvära svängar. Jag gillar att alltid stå upp när jag kör enduro, vilket funkar bra i många svängar. Men i många av dessa tvära svängar, ofta runt en bastant trädstam, var man tvungen att sätta sig ner för att komma runt svängen ordentligt.

Det kostade förstås på extra, och härifrån började jag ta ner tempot en aning för att orka med den återstående tiden på knappt tre timmar. Här kom också de första tekniska hindrena, ett vasst stenparti, och en kilometer senare, ett blött parti med djupa spår med stenar i. Jag passerade fint första varvet.

Efter ett tag korsade banan åter Slitevägen och nu var plötsligt banan lätt uppkörd. Denna del hade nämligen använts av Ungdom och Veteran på förmiddagen. Sedan återstod ytterligare några kilometer genom skog, fortfarande med många tvära svängar. Framåt Arena 1 blev det dock lite rakare, lite snabbare, och även med betydligt högre stalps.

När man anlände till Arena 1 var det bara några svängar innan man kom till den "nya Hästskon", ett lerigt parti direkt efter en rejält brant nerförsbacke. Fast det var inte alls lika lerigt, och det var inte heller bottenlöst, så det gick smärtfritt (för de allra flesta) att passera detta lerdike.

Sedan var det bara några snabba svängar innan man var framme vid tankslingan. Jag körde inte in på första varvet utan fortsatte längs banan. Strax efter tankslingan var det ett nytt lerigt parti med djupa spår, men utan stenar och andra hinder, så det gick fint att passera. Härifrån var det bara 5-6 snabba svängar kvar innan varvningen.

Första varvet är bara 18 km långt, vilket tog 35 minuter. Men det är nu det gäller att hålla farten uppe. Den första delen av varvet slingrar sig längs kanten och nere i det gamla Asfaltverket, som bjuder på ett fascinerande scenario med hojar överallt. På ett ställe har man byggt upp backar så att man hoppar upp över den vassa bergskanten och sedan ner igen. Återigen riktigt häftigt.

Sedan slingrar sig banan vidare genom arenan, med häftiga vyer för både förare och åskådare. Man har försökt utnyttja mycket av grytans naturliga backar, där banan löper upp och ner. Så småningom kommer man runt alla svängar för att nästan hoppa upp ur grytan och in i skogen. Där fortsätter banan med idel tvära svängar på samma sätt som förut, tills man kommer tillbaka till Slitevägen och har kört ett helt varv.

Ett helt varv är 25 km (24 km enligt resultatets sträckfarter, 23 km enligt min gps-klocka), och tog ungefär 53-54 minuter för mig (bortsett från det första varvet). Fastän jag både fick stopp och gjorde tankstopp under det andra varvet. Jag fick stopp i de djupa spåren med stora stenar (efter ungefär 16 km), när en stor sten fick kedjan att hoppa av.

Jag rullade snabbt på kedjan igen och hela stoppet kostade bara strax över en minut (ca 1:40), med sedan gjorde väl adreanlinet att jag ökade tempot. Däremot gjorde jag även mitt tankstopp i slutet av andra varvet. Jag fick hjälp av några sysslolösa depåkillar, och det gick rätt fort. Det kostade ungefär tre minuter. Så "egentligen" körde jag andra varvet på ca 49 minuter :)

På tredje varvet började det göra ont i händerna. Eftersom jag varit rätt flitig med träningen under hösten hade jag hoppats slippa det. Men det gjorde ordentligt ont i händerna, så pass att jag var tvungen att dra ner lite på tempot. Jag hade inte bytt handskar i depån eftersom de kändes helt torra, men det kanske jag borde gjort.

Vädret var bra. Det var varmt, uppehåll och lätt molnighet. Åtminstone i början, under loppet försvann molnen och solen sken från en klarblå himmel. Skönt för alla åskådare, men svårt för alla förare. Några sträckor var extra besvärliga eftersom solen sken i ögonen medan själva banan låg i skugga, speciellt på de sista varven när solen stod lågt.

I vilket fall som helst försökte jag undvika stora gropar och hålla ett jämnt tempo under resten av tredje varvet. Fastän händerna smärtade rullade jag på. Inga incidenter, inga kullkörningar, och inga andra problem. Jag började även komma ikapp och köra om allt fler deltagare. Det kändes bra.

På fjärde varvet började smärtorna från händerna avta, men å andra sidan började jag bli allt tröttare så det gick i ungefär samma tempo. Dessutom irriterade den lågt stående solen alltmer. Varvet fortsatte dock utan problem och utan stopp. Jag tappade dock räkningen, och började tro att jag skulle hinna med ytterligare varv. Det kändes definitivt som att jag skulle orka med det.

Fast när jag kom till varvningen hade jag varit ute mer än tre timmar och blev förstås avvinkad efter fyra varv. Just då kände jag en lätt besvikelse, men när jag kom tillbaka till bilen sade några killar bredvid att dagens snabbaste förare, Mats "Lappen" Nilsson, "bara" hade kört fem varv, och då kändes det alldeles utmärkt med att ha kört fyra varv.

The Return

Efter att ha hämtat andan och bytt om, lastade vi snabbt bilen och körde tillbaka till Visby. Det blev först en lång varm dusch, innan vi som vanligt gick till G:a Masters för att fira. Nästa morgon blev det tidig uppgång eftersom färjan gick 07:15. Vi var hemma halv tolv, och resten av dagen ägnades åt rengöring. Händerna hade köttsår och träningsvärken kändes av, men annars var det ok.

Starten och första varvet (40:40)

Detaljer

Distans (enl GPS) Tid Fart Plac.
Varv 1 18,7 (17,5) km 0:35:58 31,2 km/h 192
Varv 2 23,9 (23,3) km 0:54:35 26,2 km/h 306
Varv 3 23,9 (23,3) km 0:52:43 27,2 km/h 291
Varv 4 23,9 (23,3) km 0:54:16 26,4 km/h 283
Totalt90,4 (87,4) km3:17:3127,4 km/h291

Enligt min pulsmätare var min genomsnittspuls 157 och min maxpuls 178:

Statistik

  Alla klasser   Elit+Motion   Motion   Motion (Fre)   Klass 7
Anmälda 2780 2280 1993 856 553
Resultat 2575 2110 1848 783 501
Placering - 902 721 291 238
Före mig - 43% 39% 37% 48%

Banan

GGN är ett varvlopp på ungefär 25 km. Respektive klass kör i tre timmar, och sedan har man en timme på sig att komma i mål. Mellan 1984 och 2023 kördes loppet 40 år i rad på Tofta skjutfält, känt för lerdikena Hästskon och Allhagemyr, samt hala kalkstenar.

Från och med 2024 körs loppet på en ny plats runt Hejdeby, strax öster om Visby. Banan löper huvudsakligen genom gotländsk skog med många tvära svängar, mellan de två arenorna Asfaltverket och Tibbletäkten, där gamla kalktäkter utnyttjas till fullo. Till premiären 2024 var nästan 2800 förare i alla klasser anmälda.

Allmän statistik

  Alla klasser   Torsdag   Fredag fm   Fredag em   Lördag fm   Lördag em
Anmälda 2780 71 429 856 1137 287
Resultat 2575 61 404 783 1065 262
Vinnare - - - 5 varv
3:13:19
5 varv
3:15:38
6 varv
3:30:07
Andel 100% 3% 15% 31% 41% 10%

Alla 25km Adventure Militär Dam 30+ Dam 15-29 Herr 60+ Herr 50-59 Herr 40-49 Herr 30-39 Herr 15-29 Junior 15-23 Bredd El MC Elit Dam Elit Herr
Anmälda 2280 17 13 62 33 178 553 404 399 334 94 112 12 23 46
Resultat 2110 14 13 55 31 169 501 377 368 320 90 102 10 20 40
Vinnare - 4 varv
3:07:34
4 varv
3:08:35
4 varv
3:07:33
4 varv
3:07:45
5 varv
3:35:06
5 varv
3:13:19
5 varv
3:19:43
5 varv
3:15:38
5 varv
3:19:42
6 varv
3:30:07
5 varv
3:06:57
1 varv
0:30:10
5 varv
3:24:42
6 varv
3:32:13
Andel 100% 0,7% 0,6% 3% 1,4% 8% 24% 18% 18% 15% 4% 5% 0,5% 1% 2%

Läs mer: Gotland Grand National

tillbaka