29 september 2015

>> Långlopp

Siljan Runt

120 km cykling : 2015-06-06

Efter att ha hållit upp med cyklingen sedan olyckan 2011 så plockade jag fram hojen förra hösten för att cykla mer reguljärt. Två eller tre veckor senare gick det ut en förfrågan på jobbet, om hur många som ville cykla Siljan Runt 2015. Klockren tajming! Självklart anmälde jag mig.

Det var inte bara jag som anmälde sig, utan totalt blev vi nästan tjugo anmälda personer. Sedan hoppade några av på vägen, men någon tillkom också, så i slutändan blev vi hela 14 personer som var med. Upplägget var att vi gemensamt bodde på Klockargården i Tällberg, och att för varje person som kom i mål så skänkte företaget en tusenlapp till välgörenhet.

Tanken var försöka hålla ihop hela gruppen som mycket som möjligt under loppet, även om ingen förväntade sig att alla skulle köra gemensamt hela vägen. I gruppen fanns det ju en rejäl spännvidd, från Jocke som siktade på under tio timmar på Vätternrundan en vecka senare, till Dagge som körde på vanlig cykel och vars enda mål var att öht komma i mål.

Som förberedelse hade vi gemensamma cykelturer varannan vecka halva våren, men tyvärr passade de inte i min kalender så jag kunde inte deltaga i någon av dem. Istället kämpade jag på med egna turer, många gånger på sena vardagskvällar för jag hade inte många lediga helger under hösten.

Dessvärre blev det nästan ingen cykelträning alls för mig månaden innan loppet för jag var bortrest varenda helg i maj. När vi kom hem från USA 26 maj hann jag med två korta cykelturer på två kvällar innan det var dags att åka till Dalarna. Fast jag åtminstone fått ihop skapligt många mil i april så jag var ju inte helt otränad..

Prognosen för nationaldagen var soligt och bra vind under veckan före, men på fredagen innan ändrades prognosen till 1-2 mm regn. Min kollega tyckte det lät illa, men jag svarade att 1-2 mm faktiskt är rätt skönt, man kommer ju bli ordentligt svett ändå. Fast jag plockade med ett par bättre handskar och ett par långbrallor för säkerhets skull.

Vi åkte upp på fredagseftermiddagen i ett ljuvligt solsken, och väl installerade på hotellet njöt vi hela kvällen utomhus i solskenet. Utsikten från Tällberg utöver Siljan är ju verkligen helt gudabenådad vacker. Det var helt omöjligt att imbilla sig att det skulle kunna regna nästa dag..

Men på lördagsmorgonen hade det hunnit bli molnigt, och längre västerut var det rätt svart på himlen. Men det regnade inte än. Därefter tog det runt en timme att åka från Tällberg till Sollerön där start/mål är, men det var fortfarande uppehåll. I princip började det inte regna förrän vi började cykla..

Därför tog jag inte på mig långbrallorna, men jag hade åtminstone ett par långfingrade och varmare handskar på mig. Vilket var ett klokt beslut. För redan innan vi hade lämnat Sollerön regnade det bra, och när vi var i Mora var det både hällregn och motvind.

Sedan var ju tanken att vi skulle hålla ihop gruppen så länge som möjligt, men det gick så långsamt i början att vi var tvungna att bromsa i nedförsbackarna, och halvvägs till Mora var vi tre stycken som gled ifrån de andra. Jag var en av dem. Vilket var ett dåligt beslut.

De andra två pumpade på ett bra tempo, och fram till Mora hängde jag med fint. Där svängde man dock österut och fick rejäl motvind. Då klarade inte jag att hålla deras tempo, utan var tvungen att släppa dem rätt omgående, och istället fick jag klara mig själv. Att stanna och vänta in de andra fanns inte ens i tankevärlden.

Utan jag pumpade på i mitt tempo. Det fanns diverse klungor man kunde hänga på en stund, men till slut kändes de för långsamma och jag gled förbi. En bra bit halvvägs mellan Mora och Rättvik turades jag om att dra med en annan kille som också hette Christer, men till slut lade han sig konstant bakom, och ute på landsvägen tappade han kontakten.

Redan i Rättvik började känna mig rätt mör, men nu avtog regnet en smula. Däremot blev det förnyad motvind när man svängde söderut mot Leksand, så jag sänkte tempot ett snäpp. Väl framme i Tällberg var det i stort sett uppehåll, men ändå väldigt blött på vägen. Där finns också loppets brantaste backe, och jag tog det väldigt lugnt upp där.

Men sedan rullade det på bra ner mot Leksand. Jag stannade dock i depån utanför Leksand för att få något i kroppen, även om det kändes absolut nödvändigt. Men man måste ju få lite valuta för anmälningsavgiften! In mot Leksand var det åter rejäl motvind, och nu var jag tvungen att ligga och dra alldeles själv ett bra tag.

Backarna runt Siljansnäs var klart tunga och efter dem återstår bara ett antal långa och tunga raksträckor i skogarna tillbaka mot Sollerön. Typiskt nog såg det ut som att varje lång raksträcka avslutade med en uppförsbacke. Nu hittade jag inga bra klungor att få hjälp av och dessutom hade det börjat regna igen. Det gick helt enkelt tungt, och inte så snabbt längre..

När plötsligt regnet snabbt övergick i komplett hällregn var det trist. Men visst, man kunde ju inte bli blötare ändå.. Då plötsligt var det någon som ropade till mig att jag skulle hänga på! Det visade sig att det var ett gäng av mina kollegor som hade kört klunga hela vägen från start..

Alla, utom vi tre som stack i början, hade hållit ihop till Rättvik, men där hade klungan delats upp i två grupper. Det här var den snabbare gruppen, och de var sex stycken som hade cyklat som planerat med ständiga byten och ett schysst kontinuerligt tempo. Självklart hängde jag på, även om det skrek i benen.

Jag var till och med framme i täten och drog ett par gånger, men ena gång blev det precis i en tvär uppförsbacke och benen höll helt enkelt inte för det. Men i praktiken drog de mig hela vägen upp till Sollerön, med ett bra snitt på runt 30 knyck.

Fast precis innan avfarten till bron hade det blivit väldigt trångt på vägen, med kanske fem-sex cyklister i bredd, I en liten backe blev jag trängd mot en bil, tvingades bromsa och tappade kontakten med de andra. Fast nu kände jag vittringen av målgången, och när alla andra bromsade in (pga trängseln) i svängen mot bron, gick jag ut i mötande fil, tryckte på rejält och körde om tillräckligt många för att få kontakt igen.

Till priset av rejäl kramp. Det slog till i bägge benen samtidigt, så jag kunde varken hålla dem stilla ELLER trampa runt. Det fick bli ett slags mellanting några hundra meter tills det släppte någotsånär. Istället blev vädret värre än någonsin. Ute på bron var det åter full motvind samtidigt som det fortfarande hällregnade. Som lök på laxen började det dessutom hagla!

Tyvärr är bron tämligen lång, så det var en pärs att ta sig över till Sollerön. Sedan återstår det fortfarande några kilometer, dessutom i uppförsbacke upp till kyrkan. Här blev jag återigen några meter bakom min grupp, och när det var en kille som ramlade precis framför mig i den allra sista backen blev det tvärstopp för mig.

Men någon minut efter de andra kunde jag rulla i mål, helt utpumpad, på 4:32. Klart över min ursprungliga ambition på runt fyra timmar, men med tanke på uppladdningen och ovädret är jag helt klart nöjd ändå. Faktum är att alla mina kollegor tog sig i mål, även om det hade varit riktigt tufft för några av dem.

Bäst blev Jocke på 3:48 (vilket var 8:e snabbaste totalt!), näste man kom på 4:15, nästa grupp på runt 4:31, och jag på 4:32. Därefter gled resten in efter hand, på 4:46, 4:54, 5:02, 5:23 & 5:24, och slutligen Dagge på 5:58. Faktum är att de flesta redan samma kväll var hyfsat villiga att göra det igen. Det kan ju knappt vara sämre väder nästa gång..

Totalt sett var det en riktig prövning..

Detaljer

Distans km Tid Fart
Sommarland 70 km 2:45:12 25,42 km/h
Sommerön 50 km 1:47:04 28,02 km/h
Totalt 120 km 4:32:16 26,44 km/h

Banan

Cykelfärden börjar framför Idrottsparken på Sollerön och går vidare från Sollerön genom Vinäs och Mora, mot Färnäs och Nusnäs, känt för sin tillverkning av dalahästar. I Garsås, 11 km från Nusnäs, finner du kontroll två där det bjuds på korv, dryck, soppa och bullar. I Vikarbyn får du åter åka på byvägar fram till Rättviks kyrka.

Efter Rättvik cyklar du förbi flera av de vackra Leksandsbyar som ligger utefter Siljans strand. Du svänger av Riksv 70 före den långa backen upp till Tällbergsporten och cyklar förbi byarna Kullsbjörken, Östanhol och Laknäs innan du kommer upp till Tällberg och vidare mot Hjortnäs. Vid Sommarland i Leksand, 39 km från Garsås, finns kontroll tre med dryck, soppa, bullar och bananer.

Efter Leksand svänger du till höger och cyklar genom bl.a. Västanvik och Grytnäs och vid Fornbybanken ca 13 km efter Leksandskontrollen är det en ny kontroll för i år. Där serveras dryck och bullar. Sedan passerar du Siljansnäs. När du cyklat förbi Lundbjörkens fäbodar är det inte långt kvar till sista kontrollen vid Björka fäbodar, 35 km från Leksandskontrollen. Där serveras dryck och bullar.

Efter Björka är det bara 13 km kvar till målet på Sollerön, där alla får en dalahäst som är speciellt tillverkad för Siljan Runt.