5 juli 2016

>> Långlopp

Siljan Runt

120 km cykling : 2016-06-04

På samma sätt som ifjol var vi ett gäng från jobbet som körde Siljan Runt ihop. Vi var tolv anmälda från jobbet. Fast Lasses knä var inte bra så han var inte med. Och Marina hade blivit förkyld på vägen upp och avstod. Sedan hade Stefan och Jocke anmält sig till 160 km-loppet runt Orsasjön och de startade två timmar innan oss.

Därmed blev det svårt att få till ett gruppfoto. Lösningen blev dock att Peter gick upp tidigt och tog kort på dem innan de stack. Två timmar ställde vi andra upp oss mellan deras fotspår för ett andra kort på oss. Därefter fick Stefan fotoshoppa ihop bilderna. Det blev riktigt bra. Fast det ser ut som om Jocke har foten genom Sunes cykel. Och Stefans hår blev lite 'udda'.

Efter fotografering åkte vi till starten på Sollerön. Vädret var utmärkt, även om det blåste en aning. Efter en lång kö kom vi iväg runt nio. Per lade upp ett rätt högt tempo de första kilometrarna. Sedan tog jag över och mer eller mindre ledde klungan halva loppet.

Fast framåt Tällberg började jag känna mig lite sliten, så därifrån och förbi Siljansnäs delades vi om att leda klungan. Tyvärr såg vi också en otäck olycka i nedförsbackarna från Tällberg, där några blivit påkörda av bilar. Men vi höll bra tempo och trampade på bra.

Men när det var runt två-tre mil började det ta emot och där slutade jag att dra. Fast Per var pigg och han drog tillsammans med Justin hela vägen in i mål. Jag hängde med i klungan hela vägen ut på Sollerön, men i den absolut sista backen fick jag lite kramp och fick släppa de andra några meter framför mig.

Några meter senare rullade jag i mål på 4 timmar och nio minuter. Eftersom loppet enligt GPS-klockan är 126 km blev snittet (inklusive rast) strax över 30 knyck! Klart över förväntan! Summa summarum var det en riktigt bra uppladdning inför Vätternrundan.

Detaljer

Distans km Tid Fart
Sommarland 80 km 2:32:45 31,4 km/h
Sommerön 46 km 1:36:48 28,5 km/h
Totalt 126 km 4:09:33 30,3 km/h

>> Nästa långlopp

Banan

Cykelfärden börjar framför Idrottsparken på Sollerön och går vidare från Sollerön genom Vinäs och Mora, mot Färnäs och Nusnäs, känt för sin tillverkning av dalahästar. I Garsås, 11 km från Nusnäs, finner du kontroll två där det bjuds på korv, dryck, soppa och bullar. I Vikarbyn får du åter åka på byvägar fram till Rättviks kyrka.

Efter Rättvik cyklar du förbi flera av de vackra Leksandsbyar som ligger utefter Siljans strand. Du svänger av Riksv 70 före den långa backen upp till Tällbergsporten och cyklar förbi byarna Kullsbjörken, Östanhol och Laknäs innan du kommer upp till Tällberg och vidare mot Hjortnäs. Vid Sommarland i Leksand, 39 km från Garsås, finns kontroll tre med dryck, soppa, bullar och bananer.

Efter Leksand svänger du till höger och cyklar genom bl.a. Västanvik och Grytnäs och vid Fornbybanken ca 13 km efter Leksandskontrollen är det en ny kontroll för i år. Där serveras dryck och bullar. Sedan passerar du Siljansnäs. När du cyklat förbi Lundbjörkens fäbodar är det inte långt kvar till sista kontrollen vid Björka fäbodar, 35 km från Leksandskontrollen. Där serveras dryck och bullar.

Efter Björka är det bara 13 km kvar till målet på Sollerön, där alla får en dalahäst som är speciellt tillverkad för Siljan Runt.