31 augusti 2017

>> Långlopp

Stockholm Triathlon

1500 m simning, 40 km cykling, 10 km löpning : 2017-08-27

I söndags genomförde jag Stockholm Triathlon för andra gången. Det var sju år sedan förra gången, och mitt mål var att slå tiden från den gången på 3:15. Jag siktade på ungefär 3:05. Eftersom jag hade problem med mina vader ifjol hade jag möjligtvis tränat något i underkant, men jag har inte haft några problem med muskler eller annat alls denna säsong.

Tidigt på morgonen plockade jag fram cykeln och rullade in till stan relativt långsamt, bara så jag fick lite lätt puls. Allting kändes jättebra. Dessutom var vädret alldeles utmärkt, med klarblå himmel och bara en lätt bris. Prognosen i början i veckan hade varit dagsregn och blåst, så allt kändes verkligen kalas.

Det gick fint att checka in, hitta en bra plats, och förbereda sig. Min start skulle gå 8:45 och då hade jag hunnit kolla genom växlingsområdet ordentligt, byta om och värma upp i god tid. Det kändes fint när jag hoppade i tio minuter innan, vattnet var minst 18 grader varmt, och det var inte alls det kaos det var förra gången.

Som vanligt är jag inte jättebra på crawl, så efter en liten bit bytte jag som förväntat över till bröstsim. Jag hade planerat simningen på 1500 meter till 40 minuter, och vid vändningen konstaterade jag att klockan var 19:30. Utmärkt. Det fortsatte fint halva vägen tillbaka. Jag tog i lite mer med armarna, och hoppades att kunna ligga lite före mitt mål.

Men plötsligt kände jag att ena benet börjde krampa! Det har aldrig hänt mig förut när jag har simmat. Det var en väldigt obehaglig känsla, speciellt eftersom jag simmade bröstsim och verkligen behövde använda benen. Istället tvingades jag simma med bara överkroppen, och det gick inte alls lika fort.

Funktionärerna såg det så de var framme och kollade att jag var ok. Sedan följde de med bredvid mig beredda att fiska upp mig. Men jag tog mig till slut till bryggan alldeles själv, och kunde stretcha benet en aning. När det funkade skapligt igen sprang jag vidare, bytte till cykel och sprang bort till cykelbanan.

Tyvärr kände jag att det smärtade till ordentligt i höften så fort jag hoppade upp i sadeln, och det släppte aldrig riktigt. Det innebar att jag liksom inte kunde komma igång och börja trampa ordentligt. Jag fick iofs skaplig fart, men i alla uppförsbackar trampade jag stående, och i alla nedförsbackar stod jag upp och försökte stretcha höften. Lite tufft när det rullar i 50-60 knyck nedför Västerbron ;-)

Till slut hade jag i alla fall kört alla fyra varven och passerat Västerbon åtta gånger. Min tid för cyklingen blev 1:25, ungefär fem minuter mer än planerat, så cyklingen var åtminstone inte någon total katastrof. Nu låg jag runt 10-15 minuter efter min plan.

Bytet gick bra, och jag började springa mot slottet. Tyvärr släppte löpningen aldrig, utan det var tufft hela vägen. Musklerna ville inte börja arbeta, och dessutom hade jag fortfarande ont i höften. Men jag kämpade på i mycket lågt tempo. Jag lyckades springa om en kollega, och hejade på honom.

Men på tredje varvet slog krampen plötsligt till ordentligt i ena benet, och nu ville den inte släppa fastän jag strechade muskeln ordentligt. Jag blev stående rätt länge, och bara försökte få krampen att börja ge sig, men det gick dåligt. Efter några minuter kom det dock förbi några åskådare och frågade om jag ville ha lite salt. Japp!

Så jag fick en näve cashewnötter av henne, och ganska snart började krampen ge med sig. Sedan kunde jag börja återställa muskeln, och efter en stund kunde jag åtminstone börja gå. Några hundra meter började jag halta mig springande framåt, och vid Operan var det 'normalt' jobbigt igen.

I vilket fall som helst kämpade jag mig vidare. Jag gick uppför Slottsbacken ett varv, men det sista varvet sprang jag upp fastän jag egentligen var helt slut. Eftersom även löpningen hade gått så långsamt var tiden givetvis en total besvikelse, 3:33, eller mer än en kvart mer än mitt mål. Kämpigt!

Detaljer

Aktivitet Distans Sträcktid Fart (km/h) Tempo (min/km)
Simning: 1500 m 44:38 2,02 km/h 29:45 min/km
8:33 min/km
7:15 min/km
Totalt: 3:33:18
Distans för respektive löpvarv är uppskattad.

>> Nästa långlopp

Banan

Tävlingens centrum är växlingsområdet bredvid Stadshuset. Simningen sker i Riddarfjärden, cyklingen genom city längs Norr Mälarstrand, Västerbron, Söder mälarstrand, fram till Slussen och sedan tillbaka fyra varv, samt löpningen bort till Slottet och sedan 3 varv runt Slottet med diverse krokar runt Gustav Adols Torg och över Strömbron.