7 november 2019

>> Långlopp

Gotland Grand National

3 timmar enduro : 2019-10-25

En duktig smäll, ingen bakbroms och inget vatten, ändå 5 varv.

Uppladdningen under hösten har varit bra. Jag har kört enduro varenda helg och fått bra flyt i körningen. Jag har även kört en hel del kondition varje vecka, fast relativt korta etapper, och någonstans börjat fundera på att jag kanske skall vara nöjd med fyra varv.

Fast förra helgen fick jag en duktig förkylning. Jag kände mig helt väck på söndagen, och började fundera ännu mer på att fyra varv kanske räcker. Om jag överhuvudtaget skulle hinna tillfriskna och komma till start.. Fast jag höll mig varm, laddade med pasta varje dag, och kände mig lite bättre varje dag.

Så i torsdags körde vi till Nynäs och tog färjan till Visby. Vi fick köra av färjan först av alla och styrde direkt mot Tofta. Där var det inga köer. Vi fick en bra plats, kunde checka in snabbt och besiktigade hojen på några minuter. Vilken skillnad mot ifjol!

Sedan åkte vi tillbaka till Visby, checkade in på hotellet (Donners, där vi fick ett häftigt vitkalkat rum med en flera meter djup brunn), och åt mer pasta (på Bella Isola). Mums. Eftersom min klass kör på eftermiddagen tog vi även lite sovmorgon.

På morgonen kände jag mig i stort sett fri från förkylningen. Vädret var utmärkt med lätt vind, blå himmel och skaplig temperatur. Vi åkte ner till Tofta rätt tidigt för att få en bra plats och hinna titta lite på de andra klasserna.

The Race

Framåt halv ett körde jag bort till starten. Andra hade buskört på vägarna innan, och nu var polisen på plats, så jag tog det väldigt lugnt. Så lugnt att hojen lät konstigt. Det skramlade och skrapade. Förmodligen protesterade den bara mot den låga hastigheten.

Starten gick inte bra. Dels fuskade några deltagare och startade motorn innan starten gick. Det hördes tydligt och jag trodde att starten skulle skjutas upp tills de stängde av. Nejdå, plötsligt lyste det grönt och starten gick. Dels startade inte min motor direkt på första kicken.

Jag fick kicka flera gånger innan den startade och jag fick inte någon nytta av min placering i andra startledet. Istället hamnade jag någonstans i de bakre regionerna och det blev väldigt trångt i första kurvan. En tjej snett framför mig blev omkullknuffad i trängseln och sedan blev hennes hoj överkörd.

Så småningom kom alla genom första kurvan och man kunde börja gasa. Banan var ganska torr och det var ganska bra grepp. Den var inte lika bra som ifjol, men klart bra. Det var bra fart över myren och upp i skogen. Där verkar folk sakta in, och jag kunde köra om ganska många.

Hästskon var förstås blöt och lerig, men efter en mindre sjö i början gick det fint att hålla bra fart längs ut till vänster. Nästan alla andra körde till höger, men där var det betydligt lerigare. Mellan Hästskon och framåt depån var underlaget riktigt bra och det gick fint att hålla god fart.

Efter depån blir det lite stenigt, men efter Uthoppet var det ren crossbana fram till mål. Första varvet gick på 34 minuter. Helt ok, speciellt med tanke på den dåliga starten. Efter varvningen blir det riktigt stenigt igen. Numera är jag komfortabel med att hålla god fart där, och jag fortsatte att avancera i fältet.

Efter blixtlåset blir det snart lerigt igen och framåt Allhagemyr finns det några trånga passager där man kör i djupa spår. I en av dem körde jag bakom en annan förare som plötsligt fick stopp. Det innebär att det blev tvärstopp för mig. Så pass att jag for som en boll över styret, snett framåt..

Fast innan jag hann landa i leran kom det en annan kille i spåret bredvid som körde på mig. Smällen tog dels på låret och dels på hjälmen. Jag flög som en vante och landade helt groggy längre bort. Jag fick hjälp med att komma upp eftersom jag var helt omtöcknad..

Efter ett tag hämtade jag mig, och bekräftade att jag var ok. Killen sade dock att det blödde bredvid ögat. Jag har dock varit med om värre, och kände att det bara var ett mindre sår. Så det var bara att klafsa tillbaka till min hoj, dra upp den och fortsätta..

Jag passade dock på att byta glasögon, spruta vatten på såret och dricka lite innan jag satte fart. Innan dess hade jag vunnit över 30 platser, men denna smäll kostade över 80 platser. Eller ungefär 3-4 minuter.

Desto värre var att bakbromsen lade av. Jag försökte använda frambromsen några gånger, men efter att ha stupat en gång lade jag av mig med det. Istället fick det bli motorbroms och god framförhållning resten av loppet. Det innebär att det inte gick att bromsa om någon eller att svänga snabbt i tvära svängar.

Konsekvensen är att jag fastnade bakom många förare som var lika snabba på rakorna men som var långsamma i kurvorna. Jämfört med i fjol tog varje varv ungefär 2-3 minuter längre (40:30 vs 38:00) fastän förhållandena var relativt likvärdiga.

På tredje varvet tankade jag. Jag fick hjälp av en kille som rusade fram när han såg att jag var själv. Tack för det! Jag passade på att byta glasögon, men behöll handskarna eftersom de var ok. Däremot glömde jag fylla på vatten till mig. Illa.

Vattnet jag hade räckte ett halvt varv till innan det tog slut. Så de sista två varven blev jag allt törstigare. Speciellt på det sista varvet började det bli jobbigt att hålla humöret uppe. Huvudet blev allt tyngre. Samtidigt plågades jag av att händerna började gå sönder alltmer.

I vilket fall som helst försökte jag hålla en mjuk linje med höga växlar och utnyttjande av kanterna där det ofta är mindre slagigt. Mycket motorbroms in i kurvorna. Någonstans på vägen tappade jag ena styrskyddet, förmodligen hade det spruckit vid smällen i början av loppet.

Mot slutet var huvudet så tungt att det var svårt att hålla räkningen. När jag gick i mål var jag klart osäker om jag hade kört fyra eller fem varv. Mitt fokus just då var enbart att leta upp något att dricka. När det var klart fick jag reda på att jag hade klarat fem varv på 3:16. Lycka!

Sedan gick jag till sjukvårdsstugan för ordentlig rengöring av såret. Som mycket riktigt inte var så farligt. Däremot kommer jag att ha en ordentlig blåtira några dagar.. Som vanligt är alla muskler helt urlakade efter loppet. På lördagen var det som värst. På söndagen var det bättre, och idag känns det rätt ok.

Detaljer

Distans Tid Fart Plac.
Varv 1 17,0 km 0:34:03 30,0 km/h 206
Varv 2 18,9 km 0:41:15 27,5 km/h 267
Varv 3 18,9 km 0:41:32 27,3 km/h 262
Varv 4 18,9 km 0:40:00 28,4 km/h 265
Varv 5 18,9 km 0:39:25 28,8 km/h 254
Totalt 92,6 km 3:16:15 28,3 km/h 254

Statistik

Anmälda 3200
Startande 2889
Resultat 2503
Före mig 557

Banan

GGN är ett varvlopp på ungefär 22 km. Respektive klass kör i tre timmar, och sedan har man en timme på sig att komma i mål. Första start gick 1984 och har nu körts för 36:e året i rad. Banan som är en unik blandning av hal kalksten, terräng med vatten, lera och snabba stigar som sträcker sig ca. 2,2 mil där 3200 förare i alla klasser sammanräknade från 14 nationer var anmälda 2019. Det är ungefär 10'000 i publiken och totalt ca 700 som hjälper till.

Läs mer: Gotland Grand National

tillbaka