Pappas Bilar

1982 - 1989

Jag har alltid varit intresserad av bilar.

I unga år lånade jag huvudsakligen pappas bilar tills jag började jobba.

1982

Chevrolet El Camino (1974)

Fast El Caminon körde jag aldrig. Däremot åkte jag med syrran när hon brände runt på stan med dem. Bakdäcken gick varma.. Jag var mycket impad, och mycket avundsjuk. Sedan dess har jag haft ett gott öga till dessa bilar.

1983-1984

Range Rover (vit)

Pappa hade flera olika Range Rover. De fick dra tunga släp, och det hängde ofta ett hästsläp eller båtsläp efter. Dessutom var de utmärkta om man ville sjösätta en båt om det saknades brygga. Vi körde helt enkelt ut i vattnet och sjösatte. Jag övningskörde även med denna bil.

1983

Citroën CX (lång)

I oktober 1983 var det dags att äntligen börja övningsköra. På den första långturen till Småland körde jag Cittra. Den var väldigt speciell: själva formen, superlätt ratt, superkänslig bromspedal (som en puck), halvautomat, med mera. Och överdrivet bekväm. Speciellt i baksätet där det fanns överdrivet gott om benutrymme eftersom det var den långa versionen.

1984

Mercedes 350SE (vit)

Den första bilen jag körde själv (lagligt). Samma dag jag fick körkortet brände jag två mil ner till Sösdala för att köpa pizza. Wow! Vilken känsla. Dagen efter fick den gå hårt på isiga småvägar. Rena undret att den överlevde. Och jag.

1984

Saab 900 (*)

Det första året körde jag flera olika Saab 900.

  • Saab 900 GL 5d (vit)
  • Saab 900 GLS 3d (blå)
  • Saab 900 GLE 4d (silver)
  • Saab 900 Turbo 3d (svart) - RIP!
  • 1984

    Opel Ascona (brun)

    Hösten 1984 var det dags att göra lumpen. Mina föräldrar placerade mig i något lätt motorsvagare. En gammal fin Ascona med bakhjulsdrift. Jag kan avslöja att man inte behöver så många hästar för att ha tokroligt. Dock saknade bilen krockskydd helt och hållet.

    1984-1985

    Ford Fiesta 1.1 (gul)

    Ganska snart placerade de mig i en något säkrare bil, en relativt modern Fiesta. Med minsta motorn för att hålla ner hastigheten. Vilket medförde att jag alltid undvek att släppa upp gaspedalen för att inte tappa fart. Jag var med om flera nära-döden upplevelser med denna. Till slut gav motorn upp.

    1985

    Beach Buggy (svart)

    Sommaren 1985 hade jag en alldeles underbar beach buggy med rätta karossen och världens minsta ratt. Motorn var inte trimmad, men den var så lätt att det var ett sant nöje att bränna runt med den ändå. Största problemet var att bromsarna lätt överhettade och låste hjulen.

    1986-1987

    Yamaha DT350

    Första högskoleåret hade jag ingen bil utan busade runt med Yamaha DT350. Enligt rykten även inblandad i någon form av polisjakt. Även används för oplanerad långresa till Göteborg som bla resulterade i totalt blankslitna däck.

    1987

    Mercedes 300D (vit)

    Sommaren 1987 hade jag en trög Mercedes 300D som tog evigheter att få upp i fart. Vilket resulterade i bredsladd i 120 knyck med fullt rattutslag mitt på E22 i svängarna förbi Sätaröd (mellan Kristianstad och Lund).

    Tyvärr finns det inga bilder på dessa fartvidunder.

    1986-1988

    Range Rover (toksvart)

    Pappa hade flera olika Range Rover. 1986 lagade han ett krockat ex och lackade den helt svart. Inklusive allt. Den var väldigt imposant, alla flyttade på sig. Speciellt en gång, när en flickvän hade extremt bråttom till Helsingborg, lade jag mig i vänsterfilen och behövde inte släppa gasen förrän vi var framme. Givetvis i tid.

    1988-1989

    VW 1303S (blå)

    När jag pluggade i Lund hade jag en rolig blå bubbla. Den gav mig mycket glädje. Om jag inte utforskade gränserna på småvägar (aldrig stora vägar), hjälpte den till med raggningen ("gjord av Porsche"). En gång gick gasvajern sönder. Då drog jag ett snöre från förgasaren genom kupén och reglerade gasen genom att dra i snöret. Motorn dog när jag skulle skjutsa min blivande fru till tåget.

    Pappas godbitar

    Dessa godbitar fick jag inte köra själv. Konstigt.

    70tal-90tal

    Mercedes 350SL (1973)

    Pappa importerade en fin röd 350SL som användes i många år. En mycket klassisk design, om ingen racerbil.

    1985

    Porsche 911 SC (vit)

    Pappa hade en trevlig vit aktersnurra ett tag. Jag fick provköra, men han (som hade tävlat med bakmotor i sin ungdom) var extremt övertydlig att aldrig glömma principen "Sakta in, Snabbt ut".

    1991

    Honda NSX (1991)

    Pappa köpte den radikala Honda NSX när den kom. Bil nummer två till Sverige! En klassiker.

    Pappa körde även ett antal olika jänkare under åren. Det var bland annat en röd Impala SS (1967), en gul Cougar XR-7 (som spann bakhjulen på alla växlar), en svart Pontiac Firebird, en silvrig Thunderbird, och en gul Mustang Mach 1 (1969).

    Med flera.

    Jag började jobba 1989, och 1990 köpte jag min första Honda.