Jag har sprungit på bilmässor, bilträffar och bilmuseum sedan jag var tolv år.
En av de allra trevligaste träffarna är Gärdesloppet. Jag har varit där tämligen regelbundet sedan 1997.
Från början var Gärdesloppet ett riktigt lopp som började arrangeras 1922.
Loppet återuppstod redan 1994, och har arrangerats sedan dess som veteranbilsrally. Sedan 2000 är namnet Prins Bertil Memorium, Först vid Biskopsudden på Djurgården, from 2017 vid Djurgårdsbrunn.
1997Första året blev jag begeistrad redan medan vi letade parkering på Djurgården, och såg en mycket ovanlig Jensen 541. Resten av dagen blev bara bättre, med massor av riktigt gamla bilar. Som dessutom användes! Ett flertal deltog i själva loppet, en regularity tävling.
Det blev massor med fina former, skönt ljud och häftiga upplevelser. Samt ett löfte om
att återvända!
| |||
1998Ett regnigt år. Det gjorde inte så mycket. Åtminstone inte för deltagarna i själva loppet. Alla körde som attan! Däremot var det klart färre bilar och besökare på gräsmattorna.
Charmigast var en Amilcar med träkaross och uppåtstående stänkskärmar.
| |||
1999Torrt väder. Vi stod länge vid svängarna innan målrakan och njöt av ekipagens framfart. Det gick vilt till! Det kom även alltmer icke-tävlande fordon till loppet, som bland annat deltog i en trevlig Concours de Charme. Dessutom fanns det mer än bilar, bland annat gamla hojar, gamla racerbåtar och gamla flygplan.
Jag fastnade en lång stund och kikade på de gamla racerbåtarna.
| |||
2000Publikfest! Solen sken från en klar himmel och det var mängder med besökare. Hela familjen var där.
Mitt fokus var på förkrigsracers, speciellt röda och låga kärror. Men det
fanns annat att titta på, allt från vackra 40-talare till en monsterjeep med
Lamborghinikaross.
| |||
2001En kallare årgång. Det här året fokuserade jag mer på gamla jänkare med vackra former.
Givetvis blev det bilder på förkrigsracers, men även på gamla hojar
och racerbåtar.
| |||
2002Gärdesloppet besöktes av italienska rallyekipage på rundresa genom Sverige. Jag fastnade speciellt för en liten gul Bizzarrini GT Europa. Bellissimo!
De var bara pricken över i:et. Gräsmattorna var fulla av härliga bilar och
andra fordon. Bland annat en häftig tidstypisk hotrod som fick delta i
själva loppet.
| |||
2003Ännu en härlig årgång, denna gång med blandat väder. Det var den vanliga mixen med 'vanliga' klassiker (utom tävlan), deltagare i själva loppet, deltagare i Concours de Charme, och lådbilsförare. Plus gamla hojar, båtar och flygplan.
Saaben lät underbart på full gas.
| |||
20042004 åkte jag till Paris med jobbet. | |||
2005Lervälling beskriver nog underlaget bäst. Det kan inte varit lätt att få bort dyngan efteråt. Det stoppade inte dessa hjältar. Vädret hade skrämde bort både bilar och besökare, men det fanns ändå många fina ekipage kvar att beskåda.
En hjälte fick uppenbarligen stopp..
| |||
2006Ett år med blandat väder. Jag tog många bilder, på allt från lyxbilar (Duesenberg) till minibilar (Bantam). Fokus var först på Bugatti-motorer, sedan på Concoursen, därefter på försvunna designelement och slutligen på själva loppet.
Min favorit var Ockelbo-Ferrarin som deltog i själva loppet.
| |||
2007Det här året var det strålande solsken, massor av bilar och massor av besökare. Det deltog ett flertal 'moderna' rallybilar i själva loppet, dvs från sextiotalet, vilket var ett spännande inslag.
Även en gammal fin blå Aston DB2 sprätte grus.
| |||
20082008 tittade jag bara på kortegen på väg till Djurgården.
| |||
2009Även 2009 tittade jag bara på kortegen.
| |||
2010-20132010 körde jag enduro istället. 2011 sprang jag Stockholm Marathon. 2012 åkte jag till Monacos GP. 2013 byggde vi garage. | |||
20142014 tog jag med pappa till Gärdesloppet. Det var bra väder, och som vanligt mycket att titta på. En nyhet var Ladies Cup som kördes på en annan slinga. Trevligt. Precis som allra första året hittade vi mer godbitar på parkeringen, bland annat en gul Lamborghini och en röd 356.
Ett toppår.
| |||
20152015 åkte jag till Indy 500. | |||
2016Ännu ett toppår. Det fanns allt mellan himmel och jord, dvs allt från T-Ford till senaste Ferrari 458.
Det var sista året som träffen befann sig vid Biskopsudden.
| |||
20172017 var jag på utflykt med nya lillbilen. | |||
2018Träffen hade flyttat till Djurgårdsbrunn. Precis när vi kom var det parad med veteranbåtar på kanalen. Nu fanns det även ett hörn med nya bilar, där jag provsatt nya McLaren GT.
Återigen mycket sevärt. Vi pratade en god stund med ägaren till Squire:n som hade
ett fast monterat backgammon i skuffen. Helt rätt!
| |||
2019-20212019 var jag på födelsedagskalas. 2020 och 2021 blev Gärdesloppet inställt pga Covid.
| |||
2022Gärdesloppet firade 100 år och jag deltog för första gången aktivt. Vi körde vår Honda S800 från 1968. Motorn gick inte ordentligt och saknade tomgång så vi hoppade över kortegen genom Stockholm, men vi deltog i själva loppet. Det var en fantastisk upplevelse. Vädret var bra, stämningen var hög och vi hamnade på 37:e plats fastän det var premiär för oss, både på Gärdesloppet och med regularity generellt.
Läs mer..
| |||
2023Jag var anmäld, men motorn ville inte vara med. Istället donerade jag startnummer 1 till Lill-Lövis Johansson. Jag åkte ändå dit för att inte missa de andra fina bilarna och den trevliga stämningen.
Detta år fokuserade jag helt på Prins Bertil Memorial, och missade både kortegen och
Concours de Charme.
| |||
Gärdesloppet lever vidare i god form. Jag kommer att återvända. Jag har förstås hunnit med andra träffar runtom i landet, dock inte med någon större regelbundenhet. |