Jag har sprungit på bilmässor, bilträffar och bilmuseum sedan jag var tolv år.
Efter att mph.nu lagt ner sin sportbilsmässa plockade bilmagasinet Gran Turismo upp stafettpinnen och började anordna Gran Turismo Expo ute i Nacka varje höst, med samma typ av blandning mellan sportbilar och lyxlimpor.
2012Första året var jag dock helt inriktad på klassikerna och racerbilarna i lilla hallen, speciellt ett gäng Ginetta racers. Där stod även en modern Koenigsegg.
Enda nybilen som fastnade stod utanför, en vacker (även grå) Aston Martin V8 Vantage.
| ||
2013Detta år hade jag fokus på nybilar. Koenigsegg, nya Aston Martin Vanquish, nya Lamborghini Aventador Spyder, nya Corvette C7, Radical, Ariel Atom, och nylanserade retromodellen Morgan 3-wheeler.
Mest imponerade var dock ett hembygge byggd som en 40-talsracer med 'relativt' ny teknik.
Gjord för att köras hårt på bana!
| ||
2014 Vi åkte till | ||
2015Första synen inför entrén var världens gulligaste racerbil, en Fiat 126 racer. Mitt fokus var på Honda Civic Type R som vi betällt men ännu ej fått. Porsche hade 918 Spyder, 991 GT3 RS och Cayman GT4. Där var Lamborghini Huracan Roadster, Chevrolet Corvette Z06, Mercedes GT, Jaguar F-Type. Samt Alfa Romeo 4C, Lotus Exige och en gatlegal Radical RXC.
Jag blev smått förälskad i en Moretti.
| ||
Sedan dess har Gran Turismo gjort om konceptet. Nu satsar man på elbilar på sitt e-Expo,
och även om det är framtiden har det inte lockat mig. Än.
Istället har jag åkt på några utländska mässor. |