Jag har sprungit på bilmässor, bilträffar och bilmuseum sedan jag var tolv år.
Steget efter Malmömässan blev huvudstadens bilsalong. Det blev besök i runda slängar var tredje år.
1987Under studieperioden åkte jag upp till storstan och hälsade på en kompis. Det blev förstås besök på bilsalongen. Det var sportbilar som gällde, speciellt italienska sportbilar. Favorit var en röd Lamborghini Countach. | ||
1994Det dröjde sju år till nästa besök. Allt från Bugatti EB110, Jaguar XJ220, Ferrari 456GT och Ferrari Daytona fastnade. Jämfört med dem var Porsche 911, Audi RS2 och Dodge Viper mondäna, för att inte tala om nya Fiat Coupe. Mest ovanlig var definitivt elbilen BMW E1. Inte ens BMW-nördar känner till den. | ||
1997Jag var där två gånger då vi blev inbjudna på VIP-visningen först. Bland de vanliga bilarna gillade jag nya Corvette, Viper GTS och Renault Sport Spider. Fiat Armadillo var ett konstigt concept, och VW hade sänkt en Passat i vatten. Oklart varför. Ferrari hade en stor utställning, och McLaren F1 var där. (9 av 93 bilder) | ||
2000Återigen två besök inkl VIP-visning. Vi träffade Kungen i Hondas monter. Fokus var annars på nya Honda S2000, som vi beställde direkt efter salongen. Även Toyota MR2, Opel Speedster, Porsche Boxster, Alfa Romeo SZ och Viper GTS-R fastnade. (9 av 26 bilder) | ||
2003Detta år var jag mest fascinerad av alla underbara concept.
Plus den undersköna Ferrari Enzo.
| ||
2006Allra häftigast var en stor utställning med klassiska Ferrari och Maserati. Sedan fanns Koenigsegg CCR, nya Ford GT, Lotus Exige och Ariel Atom.
Samt Saabs allra coolaste concept genom tiderna.
| ||
På slutet anordnas salongen bara var tredje år, men 2009 ställdes den in sent, vilket blev dödsstöten.
Istället försökte mph.nu anordna mässa för sportbilar och lyxlimpor några år. |