Tillbaka
17 september 2025

Konbana på Lunda flygfält

14 september 2025

Det var komplett hällregn på förmiddagen, men det torkade upp.

Jag brukar anordna konbana på Lunda flygfält i närheten av Gimo varje år, och det blev igår i år. Jag hade redan ordnat ett event bara för tjejer i början av maj, men nu var eventet öppet för alla. För ett par veckor sedan var det 24 ekipage anmälda, men som vanligt hoppade flera av sista veckan.

Sista avhoppet kom halv två på natten innan, och jag misstänker att det inte var bilen som det berodde på. Mer trist är att två anmälda deltagare inte dök upp alls. Det är svårt att planera då. I vilket fall som helst blev vi totalt sexton deltagare, inklusive frugan och en "special appearance guest".

Den hemliga gästen var min kompis Lasse, som varit med upp till Lunda och hjälpt till med tidtagningen många gånger. Han har ingen skojbil, men han har en riktig tävlingskart och har funderat länge på att ta med den och testa om den skulle funka även i konbanan. Den funkade alldeles utmärkt.

I vilket fall som helst var det tidig uppgång och en snabb frukost innan jag gav mig iväg. Väderprognosen hade lovat bra väder, med uppehåll hela dagen fram till klockan 17-18, dvs så länge som jag hade hyrt flygfältet. Sedan skulle det börja regna, men det var förstås inte avgörande.

Fast när jag svängde norrut såg jag i backspegeln att himlen var helt svart söderut. Jag klarade mig fint, men när det var dags för frugan att köra en timme senare brakade ovädret loss. Det åskade ordentligt samtidigt som det fullkomligt öste ner.

Eftersom det sitter r-däck på den bilen fick hon köra väldigt försiktigt för att undvika vattenplaning och hjulsläpp. Hon behövde dessutom tanka för det hade jag glömt att göra. Fast största bekymret var att varningslampan för låg oljetryck började lysa. Det fixade hon dock helt själv.

Det fanns extra olja i bilen. Hon körde in till en mack, under tak, plockade fram oljan och fyllde på en skvätt. Perfekt. Sedan gick det bättre. Fast hon blev förstås lätt försenad och kom upp förrän efter förarmötet. Vilket var helt ok, hon har varit med förr.

Det var inte bara hon som kom sent. Johan, som har byggt en egen skojbil (som är helt öppen), ville inte köra i ösregnet och kom inte upp förrän vid lunchtid när regnet upphört och solen sken. Helt ok, han har också varit med förr.

Jag var framme kvart över åtta, samtidigt som de morgonpigga Redcat och Midori anlände. De hjälpte till att ställa ut konorna. Vi körde som vanligt V-Sprint, som är tvär i början och slut, lagom i mitten och öppen längst bort vid vändningen. Den verkar fortfarande vara uppskattad.

Medan allt flera deltagare anlände ställde Okyu och hans kompis upp utrustningen för tidtagning och strax efter klockan nio höll vi förarmöte. Sedan körde jag ett hitta-runt varv i långsam takt för de som inte varit med förut - samt för de som varit med, men ville fräscha upp minnet.

Det var som vanligt en salig blandning av deltagare. Några klart erfarna rattvridare som Micke, Lasse F och Lasse S, några som varit med förr som Peter, Magnus, Johan och Daugaard, och några som var med för första gången som Dan, Petter, Niclas och Mattias.

Det var också stor variation mellan bilarna, med allt från Lasse H:s kart (om den ens kan kan kallas för bil) till Lasse S:s femdörrars Suzuki Swift. Däremellan var det fyra Honda, tre Porsche, tre BMW, ett hembygge, en Lotus, en Toyota och en Tesla.

Efter hitta-runt varvet satte jag mig i vår Honda NSX och körde en första repa. Nu hade det börjat bli allt mer grått och mulet på himlen, och jag medan jag körde såg jag några regnstänk, och kände att asfalten började bli blöt, dvs började tappa grepp och bli hal.

Några till hann köra innan det började regna på allvar. Bland annat Peter i Porsche 997, Dan i Honda Prelude, och Niclas i Tesla. Sedan hoppade jag i vår Porsche GT4RS och då var det så blött att att rutorna immade igen när jag startade. Jag hann inte hitta defrostern utan hissade ner sidorutorna istället.

Sedan hann några fler köra under skapliga förhållanden, men himlen blev allt svartare och ungefär kvart i tio brakade ett oväder loss. Det började hällregna och åskan slog flera gånger i närheten. De flesta sökte skydd under tak, men jag sprang ut till bilen och hoppade i.

Jag gillar att köra när det är dåligt med grepp. Man får en bättre känsla för vad bilen faktiskt klarar av och zonen mellan kontroll och förlorad kontroll är mycket bredare. Det var inte bara jag som körde, utan flera av de andra deltagarna körde också i hällregnet.

Däremot blev det inga tider. Tidtagningsutrustningen klarade inte av regnmängderna eftersom den inte såg någon skillnad på en bil eller regnet.. Det spelar inte så stor roll. Tiderna blev givetvis mycket sämre, och det går inte ens att rättvist jämföra dem, eftersom det är olika mycket regn under varje repa.

Det intensiva regnet upphörde inom kort. Kvart över tio avtog det värsta regnet, och så småningom upphörde regnet helt. Kvart i elva sken solen från en delvis blå himmel, och snart började asfalten torka upp. Fast det blåste inte, och det dröjde en stund innan asfalten var helt torr.

Några av deltagarna dröjde ett tag med att köra. Lasse H hade bara slicks till sin kart så han behövde torr asfalt, Johan anlände inte förrän halv ett av samma anledning, Daugaard bytte däck och fixade med sin bil, och Okyu och hans kompis fokuserade på tidtagning under förmiddagen.

Det blev ändå en lång kö att köra. Peter provade att testa gränserna på sin relativt nyinköpta Porsche 997 Turbo, och lät också en duktig kompis köra den. Tiderna sjönk från 1:50 till 1:28. Dan hade aldrig kört konbana med sin Honda Prelude och ökade sakta sitt tempo medan han lärde känna sin bil.

Allra mest entusiastiska av alla var förmodligen Niclas och hans kompis i hans Tesla Model 3 Performance. De hade inte kört konbana förut, men kom tillbaka med ett jättestort leende efter varje repa. De turades om att köra, men verkade ha lite svårt att tygla elmotorns snabba respons.

Jag följde med ett par repor på eftermiddagen och noterade att det lätt blir för mycket tryck, dvs det blir ett ryck i bilen och bilen tappar balansen. Mitt råd var att gasa mindre, fokusera på flödet och försöka behålla balansen. Det verkade ge effekt då tiderna sjönk från 1:49 till 1:28.

Frugan körde med vår GT4RS, och sänkte sig från 1:50 till 1:35. Dock med en konträff. Magnus körde som vanligt elegant med sin gröna Porsche 718 GTS. Han kan sin bil och börjar lära sig banan, och höll sig huvudsakligen på tider mellan 1:28 och 1:29 så länge det var torrt.

Micke hade bytt sin übersnabba Lotus Exige Cup mot en lastbil, en BMW M3 Touring. Den var också mycket snabb. Kanske inte lika snabb som Lotus:en, men å andra sidan kan han kombinera sina hobbies och även få plats med sin downhill-cykel. Han såg nöjd ut.

Petter körde en snygg BMW M3 av snyggaste generationen, E46. Han hade inte kört denna konbana förut, men sänkte sig från 1:45 till 1:29 (dock med en konträff). Johan har kört konbana med sin Lotus Exige S förut, men gillade inte vätan. Han sänkte sig från 1:56 till 1:28.

Mattias var också nybörjade på denna konbana, men lotsade sin fina manuellt växlade BMW M2 Competition runt allt snabbare och sänkte sig från 1:47 till 1:31. Daugaard hade fått ordning på sin kraftigt modifierade Honda Prelude och gick från 1:58 till 1:30.

Lars F är en erfaren rattvridare och kör en lätt optimerad Toyota GT86. Han är alltid snabb, och hade flera tider på 1:27. Även Lars S är erfaren och kör en lätt optimerad Suzuki Swift. Han är också snabb, och hamnade på 1:31 som bäst.

Okyu väntade länge på att det skulle torka innan han började köra. Sedan körde han desto fortare med sin modifierade Honda Civic. Tiderna gick från 1:36 till fina 1:25. Jag vill passa på att tacka hans kompis som skötte tidtagningen åt oss alla. Stort tack!

Vid tolvtiden hade det torkat upp tillräckligt mycket för att Lars H skulle våga prova sin kart. Han saknade nästan grepp helt, men kunde konstatera att drevningen verkade funka. Efter lunchen var asfalten betydligt torrare och han vågade gasa på mer. De flesta tiderna låg runt 1:19-1:20, men i sista repan satte han otroliga 1:17,94. Snyggt kört!

Siste man till rakning var Johan i sitt hembygge. Den är byggd för konbana och Johan är alltid snabb. Första repan tog han 1:24 och sedan sänkte han sig (förutom ett par misslyckade repor) till 1:22. Fyra hundradelar snabbare än mig i NSX:n. Snyggt kört, igen!

Runt tretiden var ett flertal deltagare nöjda och började köra hemåt. Några höll ut lite längre, men klockan fyra var alla helt nöjda och vi avbröt körningen. Tillsammans med Okyu plockade jag ihop konorna, och sedan passade vi på att mäta upp deras placering. Tanken är att kunna använda samma konbana på fler ställen.

Halv sex var vi klara på flygfältet. Jag stängde och låste grinden och sedan körde jag (som vanligt) fina småvägar hem. Och den här gången var vägarna i stort sett tomma. Några möten, men inga omkörningar på de smalaste vägarna. Med andra ord, ovanligt trevligt.

Ett stort tack till alla glada rattvridare som förgyllde dagen..


Dagens konbana: V-Sprint

Samma V-sprint som vanligt; Start och mål i östra ändan. Mycket tajt start som efter 4-5 svängar direkt övergår i den gamla A-sprinten. Därefter öppnar den upp, men har en relativt tvär sväng strax innan vändningen i västra ändan. Sedan exakt samma konbana tillbaka till mål.

 

Listan

Kött Kärra Pulver Fett Grepp Bästa tid
Lars H gocart 1-cyl, 2-takt, 125cc, 34hk 170kg, 5.0kg/hk slicks 1:17,94
Tärning Porsche 718 GT4RS, röd Boxer 6, NA, 4.0liter, 500hk 1588kg, 3.2kg/hk r-däck 1:21,47
Lekås Warp1 hembygge, silver Twin, NA, 1.0liter, 125hk 519kg, 4.2kg/hk r-däck, bygge 1:22,06
Tärning Honda NSX, röd V6, TT/Hybrid, 3.5liter, 582hk 1854kg, 3.2kg/hk gatdäck 1:22,10
Okyu Honda Civic (EK9), silver Rak 4, NA, 2.0liter, ca190hk 1100kg?, 5.8kg/hk r-däck, moddad 1:25,84
Magnus Porsche 718 GTS 4.0, grön Boxer 6, NA, 4.0liter, 400hk 1504kg, 3.8kg/hk gatdäck 1:27,22
Lars F Toyota GT86, vit Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk 1305kg, 6.5kg/hk r-däck 1:27,81
Mikael BMW M3 Touring (G81), blå Rak 6, TT, 3.0liter, 530hk 1953kg, 3.7kg/hk gatdäck 1:28,09
Johan Lotus Exige S, svart Rak 4, NA, 1.8liter, 222hk 1024kg, 4.6kg/hk r-däck (?) 1:28,31
OC_Peter Porsche 997 Turbo, blå Boxer 6, Turbo, 3.6liter, 480hk 1675kg, 3.5kg/hk gatdäck (?) 1:28,75
Lind-Wall Tesla 3 Performance, vit Elmotor, 517hk 1929kg, 3.7kg/hk gatdäck 1:28,75
DonPedro BMW M3 (E46), blå Rak 6, NA, 3.2liter, 343hk 1620kg, 4.7kg/hk r-däck 1:30,03
Daugaard Honda Prelude, flerfärgad Rak 4, NA, 2.0liter, 200hk 1215kg, 6.1kg/hk r-däck, moddad 1:30,78
Lars S Suzuki Swift Sport, vit Rak 4, NA, 1.6liter, 136hk 1130kg, 8.3kg/hk r-däck 1:31,06
Mattias BMW M2 (F87), vit Rak 6, Turbo, 3.0liter, 411hk 1638kg, 4.0kg/hk gatdäck (?) 1:31,56
Midori Honda Prelude (BB2), blå Rak 4, NA, 2.3liter, 160hk 1340kg, 8.4kg/hk gatdäck 2:01,47

Pulver (hk) och fett (kg) på de modifierade bilarna är uppskattningar.

Klicka på resp bild för 800/900x600. Klicka igen för att stänga.

Korrigeringar eller andra åsikter?

Det finns fler bilder på de flesta ekipage.

Tiderna


>> Mera bilsport