Sommaren är redan här. I Stenungsund var det 27 grader.

Porscheklubben anordnade sin sedvanliga festival runt sitt årsmöte på Kristi Flygarhelgen. I år var festivalen förlagd till Stenungsund Yacht Club på västkusten. Efter att först ha servat bilen i Linköping åkte vi dit på torsdagen i ett strålande högsommarväder. När vi kom fram var det hela 27 grader varmt!

Efter att först njutit av svalkande drycker i solnedgången blev det en trevlig och välsmakande välkomstdinner på kvällen innan vi gick och lade oss med utsikt över den bohusländska skärgården. Nästa morgon var det lite svalare eftersom det hade regnat på natten, men det var fortfarande skapligt varmt.

Den här dagen var dags för årets festivalslalom som i år var förlagt på Trollhättans flygplats, som ligger nästan en timme norut. Om man håller hastigheten. Det var dock blött hela vägen upp, och det var fortfarande blött på flygfältet när vi samlades. Det torkade dock snart upp, och när det var dags att köra var asfalten åtminstone torr.

Jag startade nästan sist i klass HS2 (Herrar i Nyare Standardbilar). Jag satsade inte stenhårt utan istället försöka hitta ett flyt. Banan kändes rätt harmonisk, men å andra sidan kändes asfalten otroligt hal. Däcken släppte greppet mer eller mindre kontinuerligt..

Jag hittade dock tillräckligt med flyt för att få bästa tid! Tillfälligt, i slutändan blev jag trea i min klass. Däremot i den snabbare R-klassen efter lunch var det 5 st som slog mig. Fast de har bättre bilar, och asfalten var förmodligen mer greppig på eftermiddagen så det är ok :-)

Glad körde jag en liten omväg på små västgötska landsvägar hem. Frugan hade varit på spa medan jag var borta, och vi tillbringade resten av eftermiddagen i spa-avdelningens solstolar. På kvällen bjöd restaurangen åter på fiskrätter, åter väldigt goda. Fast höjdpunkten var förstås prisutdelningen när jag fick ta emot pris på scenen :-)

På lördagen var det dags för festivalens höjdpunkt, familjerallyt. Det här året gick färden ut på Tjörn och Orust till små charmiga fiskelägen långt utanför allfarsvägarna, bland annat genom Sveriges första landsvägstunnel i Nösund på Orust's västkust, och till Klädesholmen, Skärhamn, Mollösund, Hälleviksstrand och Ellös.

Tyvärr var frågorna svåra, och inte alls bilorienterade, snarare biorienterade, så det var inte alldeles lätt att svara rätt på dem. Och mycket riktigt vann vi inte heller. Men för övrigt var det en mycket bra arrangerad och utförd aktivitet. Dessutom var vädret på topp, så det kan inte bli mycket bättre.

Efter hemkomsten var det först ett föredrag av motorsportikonen Torsten Palm, som berättade om sitt liv som kartläsare, racingförare, importör (av Ferrari) och bilhandlare. Han innehar fortfarande varvrekordet på Gelleråsen (innan den byggdes om). Allt mycket intressant. Sedan var det mingel inför årsmötet, årsmöte och slutligen kvällens bankett innan vi drog oss tillbaka.

På söndagen tog vi lite sovmorgon, men vid halv elva gav vi oss iväg hemåt. Vi började åka småvägar till Lilla Edet, vidare förbi Trollhättan och Lidköping innan vi svängde ut på E20 mot Örebro. Fast pga vägarbete fick vi ta en omväg via Gullspång, som kostade minst en halvtimme. Det var också skapligt mycket trafik så vi var inte hemma förrän fyra.