Fyra fina festivaldagar i Tylösand.
Porscheklubben anordnade sin sedvanliga festival runt årsmötet på långhelgen vid Kristi Flygare. I år var festivalen förlagd till Hotell Tylösand i Halland. Det var ovanligt många deltagare, 440 personer, med uppåt 250 bilar på plats, så alla fick knappt plats. Vi hade tex även abonnerat en närliggade parkeringsplats för att få plats med alla bilar.
Nedfärden gick fint. Vi startade vid tiotiden, vilket var lite sent för det gick trögt genom Stockholm och sedan hamnade vi i tröga köer till Södertälje. Det tog 23 minuter extra att komma dit. Sedan trodde vi att det skulle släppa, men polisen hade stannat en bil längre söderut och spärrade en hel fil, vilket tog ytterligare 15 minuter extra.
Därefter såg det ut som en civilare tog sikte på oss och hakade på, så det var bara att ställa in farthållaren noga. Vi gjorde ett toastopp på Sillekrog och bytte förare. Sedan körde Pernilla hela vägen till Tylösand, utan bekymmer. I Jönköping valde vi Nissanstigen eftersom det var länge sedan vi körde där, och en halvtimme innan Halmstad åkte vi ikapp och om en kolonn med kompisar från Mälardalen.
Väl framme var det redan riktigt trångt på parkeringen, men vi hittade en bra lucka. Vi fick även ett riktigt trevligt rum med stor balkong och full utsikt över havet och stranden. Najs. Tyvärr var inte vädret det bästa, inte när vi kom, och inte under resten av festivalen, så vi kunde knappt använda balkongen eller njuta mycket av utsikten. Nåväl.
Istället gick vi ner till nattklubben där vi hittade ett gäng med kompisar, både nya och gamla. Det fanns förstås mycket att språka om. Senare på kvällen var det välkomstbuffé, detta år med pulled pork istället för hamburgare, som serverades i matsalen bredvid Ljusgården. Det blev en trevlig kväll.
På fredagen hade vi ett digert schema, med tre extra aktiviteter under dagen. Först besök på Svedinos Flyg- & Bilmuseum, sedan festivalslalom på Falkenbergs Motorbana, och sist en visning av Per Gessle's bilsamling, The Joyride Collection. Förutom kvällens tvårätters supé, som serverades i frukostmatsalen.
Efter en utomordentlig frukost körde vi norrut längs kustvägen till Svedinos i Ugglarp. Det blev ett mycket intressant besök, där vi fick höra många historier om trollkarlen Svedino, hans samlarmani och framför allt om alla de fantastiska flygplan som fanns på plats. En timme var alldeles för kort tid för att se allt.
Fast vi hastade vidare till Falkenbergs Motorbana, längs vägen mot Ullared, där vi både skulle äta lunch och sedan köra slalomtävlingen på eftermiddagen. Tyvärr var det ovanligt många anmälda till eftermiddagen, och det drog ut på tiden innan det var dags att köra för oss, som körde i den sista klassen.
Konbanan var lagd på själva racerbanan, vilket innebar att greppet var bra. Åtminstone tills den sista klassen, HR, dvs min klass skulle köras. Det hade varit molnigt, men uppehåll under hela förmiddagen och för alla klasserna innan oss. Nästan, även Pernillas allra sista pass blev vått.
Tyvärr var det maximalt dåligt tajming. De flesta bilarna i R-klassen använder ju så kallade R-däck, med bättre grepp när det är torrt och de kan bli varma. Men de behöver värme för att ge bättre grepp, annars har de sämre grepp. Det innebar att dagens bästa tider sattes av långsammare bilar.
Innan det började regna pratade jag med en annan deltagare i R-klassen, som menade att han inte var konkurrenskraftig detta år eftersom han hade vanliga landsvägsdäck på bilen. Det stämde då. Men när det började regna var han den enda som hade lite grepp, och givetvis vann han klassen överlägset. Stort grattis!
Alla andra bilar hade R-däck, så det var jämnare mellan oss. Fast några förare gillar inte att köra på vått underlag, så i slutändan stod det mellan mig och en annan duktig rattvridare i en likadan bil. Jag körde tyvärr omkull en kon (utan att jag märkte det) i mitt sista och snabbaste pass, så jag blev trea. Stort grattis till tvåan!
Eftersom slalomtävlingen drog ut på tiden innebar det att vi inte hann tillbaka till den tredje aktiviteten, visningen av Joyride Collection. Istället gav vi våra platser till ett par kompisar som hade kört färdigt i sin klass tillräckligt tidigt. De blev jätteglada. Jag var dock rätt besviken eftersom jag verkligen ville se samlingen, och efteråt försökte vi boka en ny visning. Men det gick inte.
När vi kom tillbaka var både regn och moln som bortblåsta, och solen sken från en klarblå himmel. Pernilla gick till hotellets spa, och jag letade upp några kompisar för att diskutera dagens alla olika aktiviteter och olika upplevelser. Det verkade som om alla hade haft en fantastiskt trevlig dag. Det anslöt dessutom några extra kompisar som inte åkte i torsdags.
På kvällen serverades en tvårätters supé. Vi satt i den stora frukostmatsalen, med fantastisk utsikt över havet. Enda "problemet" var att innan solen gick ner över havet sken den in genom den stora fönsterväggen och fullkomligt bländade alla som satt med ögonen på det hållet. Efteråt gick vi ner till nattklubben, där musiken var riktigt bra och vi dansade länge.
Lördagen är festivalens höjdpunkt. Själva syftet med festivalen är förstås klubbens årsmöte, men familjerallyt är minst lika viktigt. Från och med klockan tio delas en roadbook ut, med både detaljerade anvisningar och tio bilder att identifiera. Den tog oss först längs kustvägen till Särdals Kvarn, där det var stopp för att leta efter bildernas ursprung. Det var riktigt svårt, men till slut hittade vi två av bilderna.
Rallyt fortsatte norrut. Efter ett tag svängde vi in från kusten, och snart var vi på riktigt små och slingriga vägar. Helt underbara. Vi fortsatte till Boberg, nära Heberg, där parkeringsytan var alldeles för liten. Det innebar att det tyvärr bildades en lång kö på vägen. När jag väl parkerat bilen hade jag en lång trevlig diskussion med en lokal ortsbo som var sugen på att skaff en Targa. Frugan hade gått i förväg och hittat bilderna.
Sedan fortsatte rally till kyrkan i Årstad, där det pågick ett dop. De blev lätt överraskade när de gick ut och såg hundratals Porsche på parkeringen runt kyrkan. Fastän frugan hade gått i förväg även här så var det ändå jag som hittade en av bilderna. Därifrån blev det en sväng på sköna vägar runt Vessigebro innan vi körde till Sjönevads dansbana, där lunchen serverades. Mycket god.
Efteråt började det bli dags att köra tillbaka. Rallyt tog oss på slingrande vägar till Asige där sista stoppet gjordes. När vi relativt enkelt hittat två bilder där körde vi vidare på de fina vägarna. Strax innan kustvägen missade jag en vänstersväng, men vi vände och körde tillbaka för att inte missa något av de fortsatt fina vägarna.
Tillbaka på hotellet fanns de sista frågorna, samt en utslagsfråga. När de var avklarade och vårt svar var inlämnat, gick vi ut på Ljusgården. Det hade åter blivit skapligt soligt men det blåste kallt, så vi letade upp en plats med lite lä. Vi blev ett helt gäng som njöt av solen, sällskapet och historierna från dagen. Rätt länge..
Så småningom var det dags för själva årsmötet, men vi valde att njuta av vädret lite längre. Efteråt blev det en årsmötesdrink på Ljusgården medan alla deltagare radade upp sig på den grönklädda sluttningen för en fin bild. När det var klart rusade jag snabbt till konferenssalen där festivalens galamiddag gick av stapeln.
Planen var att paxa fjorton stolar till vårt "lilla" gäng. Och det gick fint, dessutom förhållandevis nära scenen. Det blev en riktigt trevlig afton. Maten var god och sällskapet trevligt. På min andra sida hade dessutom jag en pappa och son från Skåne som var på Porschefestival för första gången. Det visade sig att de hade en nästan likadan 997:a som vår :) Vi hade mycket att prata om..
Det blev som vanligt en hel del prat och utmärkelser på scenen under kvällen. Jag fick förstås gå upp och ta emot pris för min tredje plats i slalomtävlingen. Alltid lika skoj. Så småningom var dock sittningen klar. Då plockade man undan alla bord och ett riktigt bra band äntrade scenen. De hade bra tryck på sina låtar och det blev riktigt svettigt till slut..
Vi gick upp redan vid sjutiden eftersom vi skulle hälsa på mina föräldrar i Skåne innan vi åkte hem. Efter en god frukost, och ett farväl till de kompisar som hunnit gå upp, åkte vi söderut. Fastän vägen mellan Laholm och Våxtorp var helt avstängd gick det bra att köra.
Efter lite fika, mycket prat, en rejäl rundtur på gården, och en snabb lunch åkte vi norrut vid ettsnåret. Eftersom det både var långhelg och mycket vägbygge längs E4:an körde vi istället en annan väg upp genom Småland, via Växjö, Målilla och Vimmerby till Linköping. Vi har kört där förr, men den är rätt sönderbyggd med mycket trefältsväg och fartkameror. Speciellt sista biten innan Linköping är helt bedrövlig.
Upp genom Småland hade det varit uppehåll, men när vi hade passerat Kisa började det regna. Ordentligt. Det dröjde inte länge förrän det var komplett skyfall. Och med våra däck var det greppet inte det bästa. Men vi tog oss ändå framåt, och nådde E4:an utan problem. Skyfallet fortsatte sedan genom Östergötland till Kolmården, där det lättade och snart upphörde.
Vi svängde av E4:an i Stavsjö, och körde på nästan tomma vägar till Nyköping. Där orsakade ett stort vägbygge superlånga köer, och många svängde av för att köra gamla E4:an istället. Vilket orsakade långa köer där också. Vi vände, och siktade istället på vägen förbi Studsvik. Ett snabbt stopp på en mack tillät oss att runda lite köer, fortfarande på väg mot gamla E4:an.
När vi väl svängde ut på vägen mot Studsvik var det märkligt nog det knappt någon trafik där, utan vi kunde köra på i god fart mot Vagnhärad. Vi fortsatte sedan på gamla vägen mot Järna, genom Södertälje, upp till Botkyrka där vi åter svängde ut på den fullproppade E4:an. Här uppe rullade trafiken skapligt. Vi var hemma vid åttasnåret, efter sju timmar i bilen.