8 september 2007

>> Långlopp

Vätternrundan

30 mil cykling : 2006-06-17

I lördags klarades de trettio milen i Vätternrundan av i strålande förhållanden. Det var soligt och nästan vindstilla, åtminstone tills man vände söderut utanför Askersund, då det blev rätt stark sid/motvind. Men då är det ju bara fyra mil kvar..

Starten gick 03.20 på morgonen i den gryende soluppgången. Jag blev lite sen så jag hann inte äta frukost eller få med mig riktigt allt. Men iväg kom jag. Sedan rullade det på i 35-40 knyck de tio milen ner till Jönköping där det blev korv och mos till frukost strax innan sju.

Sedan fortsatte jag i ungefär samma tempo fyra mil upp till Fagerhult där större delen av klungan stannade. Men jag fortsatte upp till Hjo där det bjöds på lasagne. Jag tänkte fylla på vatten här, men kön till vattnet var extremt lång, så jag fortsatte istället till Karlsborg där det inte var någon kö alls.

Där satte jag på hörlurarna och fortsatte sedan mest i egen takt upp till Vätterns norra spets. Det gick riktigt bra ett tag. Jag låg och marschade på 35 utan draghjälp. Vilket gjorde att jag glömde äta powerbar.. Sedan svängde jag söderut och upptäckte att det nog varit lite medvind ett tag för nu var det sned motvind. Så det började ta emot lite.

Speciellt upp över den höga bron över Hammarsundet. En mil senare gick det riktigt trögt men nu åt jag powerbar för glatta livet. Ytterligare en mil senare hade krafterna återkommit någotsånär, och jag passerade glatt den sista depån i Medevi utan att stanna. Nu så..

Men när det var ungefär 15 km kvar fick jag punktering! Och jag hade varken fått med mig slang eller pump på morgonen.. Jag skall inte skriva vad jag tänkte först, men sedan tänkte jag att nu får jag väl gå hela vägen in i mål!

Men efter ett tag kom jag till ett par danskar som hade stannat, och jag fick en slang av dem. Stort tack till 8935, Peter Klinke! Så nu kunde jag åtminstone byta slang. Sedan kom det en följebil och jag blev väldigt glad. En stund. Men de hade ingen pump med sig!

Tjugo minuter senare kom nästa följebil. Förhoppningarna var låga, men den här bilen hade faktiskt en pump med sig :-) De sade att pump inte ingick i det ordinarie sortimentet, men eftersom de kört själva visste de vad som kan behövas. Stort tack även till dem!

Efter det var det bara 12-13 km kvar till mål. Det gick med full spurt in i mål efter 11 timmar och 49 minuter. Men punkteringen tog uppemot en hel timme att fixa. Enligt cykeldatorn var effektiv cykeltid 10:17 vilket stämmer rätt bra med de korta pauserna i Jönköping, Hjo och Karlsborg samt med 60 minuter söder om Medevi.

Sedan åkte vi till släkten i Norrköping, där det blev väldigt tidig nattning..